[biologie] 8.08.2016 mitose meiose

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 485

[biologie] 8.08.2016 mitose meiose

Dag,

Ik heb echt geen idee hoe je deze oefening moet aanpakken. Ik dacht dat het sowieso een fout moest zijn in de meiose, omdat in anafase 2 3 chromatiden kunnen gaan naar de ene dochtercel en 1 chromatide naar de andere, vandaar dat je dan 1 meer hebt in de ene en 1 tekort in de andere, maar dat klopt niet. Het antwoord is D, maar ik snap niet waarom...
Alvast bedankt!
Bijlagen
Capture16.PNG

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: [biologie] 8.08.2016 mitose meiose

Ik vergis me misschien, maar als je het mij vraagt kan je dat afleiden uit het feit dat er in totaal 4 x-chromosomen aanwezig zijn. Het gaat om een diploïde zygote met 2 x-chromosomen die gaat delen, er vindt een verdubbeling van chromosomen plaats dus zijn er 4 x-chromosomen, vervolgens worden deze verdeeld, maar incorrect waardoor we xxx en x krijgen.

Stel dat we de fout in meiose II van het ei steken, krijgen we ofwel een ei met 2 x-chromosomen of zonder x-chromosoom. Bij versmelting met een normale spermatofoor met één x-chromosoom, krijgen we dan ofwel een zygote met 3 x-chromosomen of wel met één. Dan een verdubbeling zorgt dat er 6 of 2 x-chromosomen zijn. Als de mitotische deling dan normaal verloopt, krijgen we twee identieke cellen met 3 of 1 x-chromosomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [biologie] 8.08.2016 mitose meiose

xander_C-137 schreef: vr 09 apr 2021, 19:59 Ik vergis me misschien, maar als je het mij vraagt kan je dat afleiden uit het feit dat er in totaal 4 x-chromosomen aanwezig zijn. Het gaat om een diploïde zygote met 2 x-chromosomen die gaat delen, er vindt een verdubbeling van chromosomen plaats dus zijn er 4 x-chromosomen, vervolgens worden deze verdeeld, maar incorrect waardoor we xxx en x krijgen.

Stel dat we de fout in meiose II van het ei steken, krijgen we ofwel een ei met 2 x-chromosomen of zonder x-chromosoom. Bij versmelting met een normale spermatofoor met één x-chromosoom, krijgen we dan ofwel een zygote met 3 x-chromosomen of wel met één. Dan een verdubbeling zorgt dat er 6 of 2 x-chromosomen zijn. Als de mitotische deling dan normaal verloopt, krijgen we twee identieke cellen met 3 of 1 x-chromosomen.
Bedankt! Ik begrijp het nu. Ik heb alle mogelijkheden eens opgeschreven en getekend. Ik concludeer dat het onmogelijk een fout in de meiose kan zijn, omdat je dan telkens dochtercellen krijgt van de zygote die hetzelfde aantal chromosomen hebben (beide dochtercellen 3 X chromosomen). Enkel in de mitose met oorspronkelijk 2 chromosomen waarin een fout gebeurt, kan je 2 dochtercellen hebben die een verschillend aantal chromosomen hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [biologie] 8.08.2016 mitose meiose

Toch wel een moeilijk vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: [biologie] 8.08.2016 mitose meiose

workinghard schreef: za 10 apr 2021, 11:59 Bedankt! Ik begrijp het nu. Ik heb alle mogelijkheden eens opgeschreven en getekend. Ik concludeer dat het onmogelijk een fout in de meiose kan zijn, omdat je dan telkens dochtercellen krijgt van de zygote die hetzelfde aantal chromosomen hebben (beide dochtercellen 3 X chromosomen). Enkel in de mitose met oorspronkelijk 2 chromosomen waarin een fout gebeurt, kan je 2 dochtercellen hebben die een verschillend aantal chromosomen hebben.
Dat is inderdaad een beter onderscheid om te maken, dan op basis van het aantal chromosomen. Het komt op het zelfde neer als wat ik al zei, maar toch net niet. :D

Reageer