[natuurkunde] interne weerstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 817

[natuurkunde] interne weerstand

Beste

Ik ben momenteel bezig met het opstellen van ontladingscurves van batterijen. Ik ben bezig met telkens de interne weerstand te bepalen met een aparte weerstand. De interne weerstand kan ik niet bepalen terwijl de batterij in werking is dus moet ik telkens los koppelen. Hierbij stijgt de spanning steeds waardoor ik niet juist de exacte interne weerstand kan bepalen.
Heeft iemand een oplossing of een andere manier?
bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Maak een tekening van de inwendige spanning van de batterij, de inwendige weerstand en
de externe weerstand, dan zie je hoe je de interne weerstand kan berekenen...

Een EMK met in serie de interne en externe weerstand daar kan je de wet van Ohm op toepassen,
en weet je de interne weerstand.

Berichten: 817

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Bedankt

Ik weet hoe ik de interne weerstand moet berekenen.

Bv. mijn LIPO batterij U= 4,18 V externe weerstand = 6900 ohm delta U = 0,03 V
Ir= U/R = 0,000610 A -> Rint = 0,03/0,000610 = 49,180 ohm ik vind dit vrij hoog. Maar het probleem is dat ik de interne weerstand wil bepalen op verschillende tijdstippen. Maar dan moet ik telkens de batterij wegnemen en dan stijgt de spanning waardoor je een andere waarde krijgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Bij een LiPo wijkt de spanning in bedrijf (met stroom afname) sterk af van in rust 4.2V.

Welke LiPo accu heb jij? Normaal gesproken zitten daar balanceer stekkers aan. Deze zou je kunnen gebruiken om real time de spanning uit te lezen.

Zoek met google: "Lipo Tester". Voorbeeld: bol.com

Let op dat je gedurende de testen niet onder de 3.0 Volt komt. Houd 3.2 Volt aan voor de zekerheid, LiPo kan defect raken bij te diepe ontlading.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Dat je een andere waarde krijgt klopt, tijdens ontladen wijzigt de interne weerstand,
maar ook de interne onbelaste klem spanning. Deze moeten dus beide iedere keer gemeten worden.

Als je dat alles in een grafiek uitzet, dan kan je dat mooi volgen.

En inderdaad is 49 Ohm erg hoog voor een lipo, maar bij die waarden klopt het.
Een stroom van 0,6 mA en een spanning van 30 mV is 49 Ohm

Berichten: 817

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Dat is een LIPO 2000 mAh. 7,4 W.

Dus 49 ohm kan wel als hij net volledig is opgeladen?
Ik heb ook grafieken opgesteld van verschillende batterijen ( capaciteit).
Ik merkte op dat er in begin en op het einde een sterkte daling is.
Zou het dan kunnen dan die de interne weerstand in het begin stijgt dan constant blijft en daar weer stijgt?

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Met een capaciteit van 2000 mAh is 49 ohm helemaal niet goed....dat moet een factor 1000 beter..

Normaal test je met 10% ... 20% van de capaciteit dus hier 200 mA ... 400 mA
de ontlaad weerstand wordt dan iets van 22 Ohm.

Met een interne weerstand van 49 ohm gaat dat dus niet, lijkt of de cel al defect is.

De interne weerstand moet in de mili ohms zitten voor dit type cel.

Berichten: 817

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Dus moet ik eigenlijk de interne weerstand meten als de batterij bijna leeg is?

Maar mijn berekening klopt zij je dus wat doe ik juist fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Misschien om rekening mee te houden:
Is jouw Lipo een enkele cell van 4.2 Volt. Of zijn het bijvoorbeeld 3 cellen in serie, mijn Lipo's 2000mAh 3s? Aan de buitenkant zie je dat omdat er dan balanceer stekkers aan zitten.

Berichten: 817

Re: [natuurkunde] interne weerstand

lipo.PNG
lipo.PNG (148.49 KiB) 1495 keer bekeken
Het is zo een dat ik heb.

Berichten: 817

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Maar dan 2000 mAh

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Oke dan is het een losse cell als er maar twee draden aanzitten.

Ik weet alleen het volgende uit praktijk ervaring:
  • Lipo kunnen snel beschadigen wanneer de te diep ontladen worden.
  • De spanning is niet al te goed als indicator. De spanning blijft lange tijd stabiel en gaat dan snel naar beneden. Zie link beneden.
  • Groot verschil tussen spanning belast vs. onbelast: 4.2 Volt t.o.v. 3.7 Volt.
  • Ik wissel/laad mijn Lipo in modelbouw indien de spanning onder de 3.5 Volt ben.
  • Accu's met problemen kunnen opgeblazen uitzien door gassen. Meestal door verkeerd gebruik: te diep ontladen of verkeerd opgeladen (spanning per cell mag niet over 4.2 Volt komen). Hoe heb jij jouw Lipo behandeld?
Via google type: "lipo discharge curve"

Stacks Exchange (spanning vs. tijd / ontlading):
https://robotics.stackexchange.com/ques ... discharged

Dikke opgeblazen Lipo:
https://www.rctech.net/forum/radio-elec ... t-fat.html

Berichten: 25

Re: [natuurkunde] interne weerstand

De interne weerstand kan op 2 manieren bepaald worden: Rac waarbij een 1kHz signaal de interne weerstand bepaald bij 50% state of charge (deze waarde staat ook in de cel of batterij specs) of de Rdc methode waarbij je voor 30 seconden de batterij met 0,2C ontlaadt en direct daarna de batterij met 1C ontlaad voor 5 seconden. Neem de spanning aan het eind van de 30s en de spanning aan het eind van de 5s en deel deze door het verschil in stroom.

Doe dit in stapjes van 5% state of charge en je hebt een prima weerstandscurve.

Je zult zien dat de weerstandswaarde hoog is bij 100% tot 80% SoC en onder de 40% SoC.
Verder is temperatuur ook van belang. Hoe lager de temperatuur hoe hoger de weerstand.

Berichten: 817

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Wel ik gebruikte hem voor een autotje met motor 110 mA. ik gebruikte de batterij totdat de wielen niet meer draaide. Ik heb ze onbelast laten draaien. Wielen draaide niet meer ook zo ongeveer 2,8 V

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Tot 2.8 Volt. Dat is in mijn ogen veel te diep ontladen. Krijg ik twijfel of Lipo nog goed is.

Met zo een 100-200mA stroom met Lipo 2000mAh kun je het autotje grof zo een 10-20 uur laten draaien.

Reageer