[natuurkunde] interne weerstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 818

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Ja die heeft ook zo lang gedraaid

Berichten: 818

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Denk je dat ik als ik de interne weerstand bepaal bij 3,7 V dat ik wel de juiste waarde krijg?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Dat weet ik niet. Ik heb alleen mijn eigen praktische ervaring gedeeld.

Je belast de accu met slechts 6900 Ohm: 3.7 V/6900 Ohm=536uA. Indien de accu goed werkt zal je de eerste uren geen spanning verandering zien.

Met 536uA stroom afname: de accu is 2000mAh=2000000uAh. Ik verwacht geen spanning verandering binnen afzienbare tijd eerder in dagdelen dan uren. Volgens mij duurt het 3700 uur voordat de accu leeg is bij deze stroom.

Jouw meetmethode (niet in circuit) en experiment opzet is volgens mij niet goed. Had jezelf de ontlaad tijd al uitgerekend? Tevens er rekening mee houden dat de accu onherstelbaar beschadigd kan zijn door de diep ontlading.

Ook zou ik de meetreprocueerbaarheid bepalen. Doe minstens 10 metingen na elkaar met alle handelingen (uitbouw inbouw en meetprobes aansluiten). Zo bepaal je de meetafwijkingen.

Wellicht kunnen anderen meer diepgang en advies geven.

Berichten: 818

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Bedankt.
Ja heb ik berekend bij verschillende batterijen maar dat varieert soms wel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Hoeveel metingen doe je dan over een periode van 24 uur? Heb een een log systeem? Bijvoorbeeld 4 metingen per uur? Waarom kies je zo een kleine stroom?

Je zult afnames in spanning verandering moeten meten van ongeveer 0.1 Volt om buiten de meetruis te vakken.

Het is volgens mij onzin de spanning van de Lipo te meten onbelast. Waarom meet je het niet in de opstelling hoe ziet jouw opstelling uit?

Geef ook wat meer informatie wat van jouw verwacht word: welke opleiding? Onderbouw-Bovenbouw, MBO-HAVO-VWO-HBO?
LV91V.gif
bron: Stacks Electronics

Berichten: 818

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Ik meet om de 40 minuten. In begin en op einde meet ik meer.
De wagen staat eigenlijk op iets en dan meet ik de spanning.
Ik denk HAVO/VWO.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Ik hoor eigenlijk twee verschillende vragen/opdrachten. Bepaal de ontlaad curve en bepaal de interne weerstand.

Interne weerstand:
Ikzelf denk dat jouw belasting van 6900 Ohm een veel te kleine stroom (3.7/6900=536uA) is om de interne weerstand te bepalen. Ik vermoed dat je alleen ruis aan het meten bent. Willekeurige variatie in de meetmethode.

Een Lipo accu van 2000mAh gebruik je niet voor een applicatie van 536uA. Ik vermoed dat je makkelijk een stroom van 250 mA kunt leveren met de betreffende Lipo (als het al niet hoger is maar dan dien ik de maximale ontlading te weten uit gedrukt als 4C (capaciteit) bijvoorbeeld). Dan is de benodigde weerstand: 3.7/0.25=15 Ohm. Stel dat de spanning 0.1 V veranderd dan is de interne weerstand: 0.1/0.25=0.4 Ohm (grove en hoge schatting hoor!).

Echter indien je met hogere stromen wil werken dient je weerstand ook het vermogen te dissiperen in warmte. Typische weerstanden zijn bestand tot 1 W (hoger branden ze door).

Dus je moet op zoek gaan naar een goede belasting (weerstand, LED, motortje).

Je hoeft niet altijd een weerstand te gebruiken. Je kunt de de Lipo belasten met het motortje en de spanningsval meten: aan versus uit: \(\Delta V=V_{uit}-V_{aan}\). Vergeet niet: de "aan" spanning is altijd lager/gelijk aan de "uit" spanning vergis je dus niet: andersom kan niet en heb je waarschijnlijk een meetfout!!! Indien je een motortje of lamp gebruikt dien je wel een extra stroommeter in het circuit te plaatsen (weerstand is dan de onbekende).

Voorbeeld metingen:
Hier een voorbeeld meting. Opmerking: ja ik weet dat het niet "wetenschappelijk" is. Let op betreffende deze metingen: de stromen zijn serieus hoog en je moet weten wat je doet!
Lipo Interne weerstand

Ontlaad profiel:
Hier heb je geen informatie gegeven: hoe, wat, waarmee, waarom je wilt weten/meten.

Berichten: 818

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Wel ik heb ontlaafcurves opgesteld van de verschillende batterijen die ik heb NIMH, Li-ion, LIPO. Ook bij verschillende temperaturen. De curves zien er wel goed uit. Het doel is om achteraf te gaan bepalen welke batterijen het beste zijn voor de grootste actieradius. Daarvoor ben ik nu de interne weerstand van de verschillende batterijen aan het onderzoeken want ik denk dat het een grote invloed heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Hallo ikzelf heb een meting gedaan. Meten is weten.

Ik heb een Lipo van een enkele cell 350mAh (1s, 25C) genomen, de spanning gemeten met en zonder weerstand van 30 Ohm.

Gemeten:
\(\Delta V=3.85-3.82=0.03 \) \([V]\).

Stroom:
\(I=3.82/30=0.12733\) \([A]\) is: \(127.33\) \([mA]\)

Inwendige weerstand:
\(R_{i}=\Delta V/I=0.03/0.12733=0.2356\) \([Ohm]\) is \(253.6\) \([mOhm]\)

Dit zijn meer realistische getallen echter tegen de grenzen van het meetbare. Echter de accu is niet opladen. Dus eigenlijk moet ik het nog doen voor een volle accu.

Betreffende jouw metingen:
  • Ik vermoed dat jouw stroom te klein is (weerstand veel te groot is).
  • Jouw Lipo is misshien defect
Jij hebt echter een zeer grote lipo 2000 mAh ik weet niet zeker of jij de Lipo voldoende kunt belasten. Indien het niet lukt met een weerstand moet je het met een lampje /motor doen echter: dan dien je de geleverde stroom te meten.
Lipo interne weerstand.jpg

Berichten: 818

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Ok. Denk ja dat een weerstand van 240 beter zal zijn?
Ik vermoed van wel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Een beetje netter formuleren je bent slordig en bent aan het gokken:

weerstand van 240 wat? kg, appelen, peren?
Hoe kom je aan dat getal? Onderbouw het en laat zien hoe. Reken zelf uit wat dat inhoud:

Inwendige weerstand: 0.300 [Ohm] (aanname)

Indien men een weerstand aansluit van 240 Ohm, dus stroom is (3.7 spanning Lipo):
I=3.7/240=0.0154 [A].

Spanningval:
ΔV=0.3*0.0154=0.00462 [V]

Is dit realistisch te meten met een normale multimeter (Volt meter)? Hoe decimalen heb je op de uitlezing? Nee, niet genoeg.

Je hebt nu genoeg informatie om zelf enkele berekeningen te maken. Je kunt dus vooraf kijken welke theoretische belasting weerstand je nodig hebt.

Volgens mij moet je echt veel meer rekenen en meten. Je hebt nog niet voldoende inzicht om uit je hoofd te redeneren. Gokken/speculeren is soms leuk, goed en leerzaam, echter je moet ook routine/intuïtie opbouwen. Dit leer je alleen door veel te rekenen, meten, schema's tekenen en meetgegevens controleren/analyseren. Ik weet het: ik ben erg streng :twisted:

Zoals ik eerder vertelde het kan zijn dat je niet kunt belasten met een (kleine) weerstand. Deze brand eenvoudig weg door (te veel vermogen over weerstandje). Ik gaf advies door eventueel te belasten met een lamp of motor en de beide de stroom en spanning te meten.

Echter nu is het aan jouzelf. Men heeft voldoende informatie gegeven om je verslag compleet te maken. Laat ook in jouw verslag zien wat je allemaal geprobeerd hebt en waarom (in de bijlage bijvoorbeeld). Niet alleen de goede resultaten vermelden.

(opmerking: ik reken met 3.7 Volt een volle Lipo cell heeft 4.2 Volt. Maar deze spanning neemt snel af in het begin)

Wel ben ik streng maar ik bedoel het allemaal met goede intentie: :)
Laatst gewijzigd door OOOVincentOOO op za 17 apr 2021, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Berichten: 818

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Ok. Ik heb het met een weerstand van 250 ohm want 240 ohm heb ik niet gevonden
Ik kom nu uit op een interne weerstand van 0,599 ohm wat mij beter lijkt maar nog steeds niet perfect.

Wat ik deed. U=4,18V (verpsringt van 4,18 naar 4,17. Multimeter is maar nauwkeurig tot op een honderste) Ur= 4,17 V
Delta U= 0,01 V Ir= 0,01668 A --> Rint= 0,599 ohm

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Dat zijn al betere getallen. Ik denk dat je met 30 Ohm of zelfs 15 Ohm ook lukt bij 4.2 Volt.
n.b. ohm=Ohm (hoofdletter! :D )

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Indien je de accu meer wilt belasten met lamp op motor:

Stel je hebt maar een multimeter:
Je kunt ook eerst de stroom meten (in serie met weerstand). Let op de draden anders aansluiten op multimeter!!! Hierna de meter parallel aan accu/motor en de spanning meten (draden goed aan sluiten op multimeter).

Maak een schema als je het niet zeker weet! Dan kun je opstelling controlleren!

Let op: je kunt makkelijk de zekering doorbranden van multi meter indien je verkeerd de stroom meet.

Berichten: 818

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Bedankt voor de hulp
Nu ga ik een volledige test doen en telkens om de 40 minuten de interne weerstand bepalen en daar een grafiek van opstellen.

Reageer