[natuurkunde] 9.08.2014

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 485

[natuurkunde] 9.08.2014

Dag,

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat er gedaan wordt vanaf de rode accolade? Ik ben nog mee met Fz = Fv en evenwichtspositie die mg/k moet zijn.
alvast bedankt!
Bijlagen
Capture28.PNG
Capture29.PNG

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [natuurkunde] 9.08.2014

Je hebt eerst de veer in rust zonder massa eraan. De rustlengte is L. Wanneer je de massa m er aan hangt dan zal een veer een beetje uitrekken (delta L) tot het een nieuwe evenwichtstoestand wordt bereikt. De rustlengte is dan dus L + delta L

Vervolgens wordt de veer met massa m er aan vast een afstand L- d ingedrukt. Daarna wordt die losgelaten van daar uit. Het verschil t.o.v de rustlengte L +deltaL is per definitie de amplitude.

A = (L + deltaL) - (L-d) = L + deltaL - L +d = delta L + d = d + mg/k

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [natuurkunde] 9.08.2014

Valerion schreef: zo 18 apr 2021, 18:24 Je hebt eerst de veer in rust zonder massa eraan. De rustlengte is L. Wanneer je de massa m er aan hangt dan zal een veer een beetje uitrekken (delta L) tot het een nieuwe evenwichtstoestand wordt bereikt. De rustlengte is dan dus L + delta L

Vervolgens wordt de veer met massa m er aan vast een afstand L- d ingedrukt. Daarna wordt die losgelaten van daar uit. Het verschil t.o.v de rustlengte L +deltaL is per definitie de amplitude.

A = (L + deltaL) - (L-d) = L + deltaL - L +d = delta L + d = d + mg/k
ik dacht dat de veer een afstand d werd ingedrukt? Hoe zie je dat dat L-d is?

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [natuurkunde] 9.08.2014

De onderkant van de veer verplaatst zich een afstand d, dit is zichtbaar op de tekening.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde] 9.08.2014

veer.png
veer.png (12.39 KiB) 666 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.563

Re: [natuurkunde] 9.08.2014

img173.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [natuurkunde] 9.08.2014

heel erg bedankt allemaal. Ik snap niet hoe ik dit zelf niet inzag

Reageer