[scheikunde] destilatie brander wanneer wel/niet gebruiken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] destilatie brander wanneer wel/niet gebruiken

Beste,
Voor een verslag moet ik weten wanneer je geen brander mag gebruiken bij het destilleren van mengsels, helaas kan ik hier niks over vinden op het internet.
Dit is mijn eigen theorie, maar ik weet niet of het correct is:
De warmte die van een brander afkomt is zeer plaatselijk, het duurt een tijdje tot het hele mengsel dezelfde temperatuur heeft, soms gebeurt dat helemaal niet. In sommige mengsels zitten stoffen die kunnen verbranden, en omdat de hitte zo plaatselijk is, kan het zijn dat het op die plek alzo warm is dat het is verbrand. Je kan in die gevallen bijvoorbeeld beter een waterbad (als het onder de 100 °C is) gebruiken, die verhit het gelijker.

Zou iemand mij kunnen helpen of dit correct is? Ik weet namelijk niet of de mengsels die je gebruikt voor destilleren verbrandbaar zijn.
Av bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] destilatie brander wanneer wel/niet gebruiken

Hmm, ik heb hier nooit zo bij stilgestaan.

Verbranden lijkt me overigens onwaarschijnlijk. Ten eerste is daar zuurstof voor nodig, en die ga je al vrij vlot niet meer in je kolf vinden, althans niet voldoende om een verbrandingsproces met lucht en damp te starten. Maar ik kan me stoffen voorstellen die in contact met een heet stukje kolfbodem zouden kunnen gaan ontleden.

Ben benieuwd of er iemand met ervaring hiermee hier rondsurft.

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [scheikunde] destilatie brander wanneer wel/niet gebruiken

Ik heb vorig jaar een paar destillaties uitgevoerd en wanneer er diëthylether in het mengsel aanwezig was, mochten we het niet in de Bunsenbrander brengen. Diëthylether is heel ontvlambaar. Als alternatief heb ik toen een vacuumdestillatie gedaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] destilatie brander wanneer wel/niet gebruiken

Eigenlijk is het antwoord simpel (veiligheid voor alles):

Bij destillaties op het lab mag je nooit een gasbrander gebruiken. Eventueel zou het toelaatbaar zijn bij destillaties van water, maar zodra er sprake is van organische vloeistoffen, moet een brander ver uit de buurt blijven.

Daar zijn een aantal redenen voor te geven. Zoals je zelf al aangeeft verwarmt een gasbrander erg lokaal. Het grootste probleem daarvan is dat ook het glaswerk lokaal erg warm wordt, en daarmee heb je risico op barsten. De vloeistof kan dan in de gasvlam komen (die een temperatuur van rond de 2000 °C heeft) en zelfs als de vloeistof niet brandbaar is is dat niet prettig.

Bovendien kan er ook damp uit de opstelling komen, en als die damp, vermengd met lucht, in de buurt van een ontstekingsbron komt, heb je een groot probleem. In het ergste geval gaat het om een brandbare vloeistof die dan een explosief mengsel heeft gevormd. Nu zal dat met goede afzuiging in de zuurkast normaal wel meevallen, maar er is geen enkele reden om zo'n risico te nemen.

Gewoon altijd verwarmen met een verwarmingsmantel of afhankelijk van de situatie een water-, olie- of zandbad. Los van het voorkomen van ongelukken bereik je dan ook meteen dat de vloeistof gelijkmatiger wordt opgewarmd, wat de destillatie ook veel gemakkelijker laat verlopen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer