[natuurkunde] ontladingscurve batterij

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 817

[natuurkunde] ontladingscurve batterij

De personen D. Szente-Varga, D. Horvath„ M. Rencz

stelden een formule op de ontladingscurve te modelleren.
formula.PNG
formula.PNG (2.9 KiB) 806 keer bekeken
De twee eerste delen van de formule zijn denk ik om de 2 hyperbolen te modelleren en dan een lineare vergelijking met de parameter E en F

Als ik hier 6 punten van mijn ontladingscurve invul. En de parameter bepaal . Kan ik daar dan een formule voor opstellen.

Dit is een complex stelsel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] ontladingscurve batterij

Heeft deze functie ook een fysische betekenis? Daar bedoel ik mee wat stellen de getallen: A, B, C, D, E en F voor?

Indien ze verder geen betekenis hebben kan je net zo goed een polynoom fitten in Excel. Wanneer de fit parameters (A, B, C...) fysieke betekenis is het interessant.

Indien je deze functie wilt fitten dien je geavanceerde analyse software te gebruiken zoals: Python/SciPy, Mathlab. Of te coderen in Excel maar dat word niet makkelijk. Dit allemaal lijkt mij echter overkill.

Echter ik geloof niet dat er een generale fit functie bestaat die alle type batterijen kan modelleren: Lipo, NiMh, NiCd etc. Daarvoor verschilt de fysica te veel tussen de accu's.

Je kunt altijd de fit intekenen dat draagt bij aan de leesbaarheid van de grafiek. Onervaren analisten hebben vaak de neiging alles te fitten met in feite betekenisloze functies.

Probeer te focusseren op de grote lijnen in jouw project en niet steeds afdwalen in details. Wanneer je in details blijft belanden is het een signaal dat je de basis nog niet goed beheerst. Anderzijds: wanneer je steeds dingen doet uitstellen omdat ze niet mogelijk/moeilijk zijn ben je teveel bezig met de grote lijn en ben je bang voor details. Probeer een goede middenweg te vinden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] ontladingscurve batterij

Je noemt 3 personen en een formule die ze hebben opgesteld.
Als je nou even een link geeft waar je dat allemaal hebt gevonden dan komt er wellicht wat achtergrondinformatie naar boven.

Reageer