Chromosomen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 624

Chromosomen

Zijn de 23 chromosomen van een mens identiek of allemaal verschillend?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Chromosomen

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".
Als ze allemaal precies hetzelfde zouden zijn, zouden er dan bij mensen 23 paren zijn?
Heb je al wat zelf gezocht op het internet of in de boeken voordat je deze vraag poste?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 624

Re: Chromosomen

Bij Wikipedia heb ik gelezen over cel, celwand, cytoplasma, celkern, chromosoom. gen
Ik vond de tekst niet altijd even duidelijk.Soms knap ingewikkeld geformuleerd.
Uw vraag snap ik ook niet.
Ik heb nauwelijks scholing gehad op het gebied van biologie.

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: Chromosomen

efdee schreef: vr 14 mei 2021, 16:09 Zijn de 23 chromosomen van een mens identiek of allemaal verschillend?
Normaal gezien is het:

Een 'gezond' mens heeft niet 23 chromosomen maar 23 chromosoomparen.Een mens heeft dus 46 chromosomen of 23 homologe paren. Alle chromosomen zijn opgebouwd uit dezelfde bouwstenen, maar niet elk chromosoom heeft dezelfde opbouw en niet elk chromosoom codeert voor dezelfde eigenschappen.

Binnen zo een chromosoompaar heb je twee uitvoeringsvormen van hetzelfde chromosoom. (Bijvoorbeeld chromosoom 4)
Die twee uitvoeringsvormen van chromosoom 4 (één gekregen van papa en één gekregen van mama) zijn niet persé identiek maar wel homoloog d.w.z dat ze coderen voor dezelfde eigenschappen maar de genen in dit chromosoom zijn niet precies hetzelfde. (Zie het begrip 'Allel')

Reageer