[scheikunde] Joodgetal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Joodgetal

Hallo, ik moet voor een opdracht weten welk vet in een product zit. Ik heb het joodgetal al berekend maar weet nu niet welk vet het nu eigenlijk is, ik heb al op het internet gezocht naar een lijstje, maar dit niet gevonden. Weet misschien hier iemand waar ik zo'n lijstje kan vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: [scheikunde] Joodgetal

Zoeken op iodine values of various oils and fats levert een hoop nuttige resultaten.

Wat ik niet helemaal begrijp is waarom je dat niet zelf gevonden heb. Zodra ik bij Google begin met “iodine values” is bovenstaande zoekterm een van de eerste suggesties.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: [scheikunde] Joodgetal

wil je weten wat voor vet er in een product zit is een joodgetal leuk, maar eigenlijk vrij nutloos opzichzelf.

Kokosvet heeft een joodgetal van een 7-10 met een slip punt van ongeveer 30oC terwijl droog gescheiden palmolie stearine fractie een IV heeft van 14-15 en een slippunt van ongeveer 45oC.

het beste kan je werken met een GC-FID bepaling op vetzuurcompositie na sapponificatie. Anders zal je altijd jouw IV moeten combineren met een slippunt bepaling om ook maar in de buurt te komen van een bepaling, en dan er ook nog met de aanname dat de vetsamenstelling geen blend is van meerdere origines.

Reageer