[natuurkunde] oefening golven (21)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 485

[natuurkunde] oefening golven (21)

Dag, Ik snap niet hoe je hier aan moet beginnen. Zou iemand mij kunnen helpen?
Bijlagen
Capture52.PNG

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [natuurkunde] oefening golven (21)

moet je punten A en B T/4 naar links verschuiven of moet je de golf verschuiven en de punten laten staan? waar staan die punten A en B? is dat bij t=0? ik snap niet hoe je dit moet interpreteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [natuurkunde] oefening golven (21)

ik denk dat ik het snap. Y(t) grafiek: de punten verschuiven, y(x) grafiek, de hele grafiek verschuiven.

Berichten: 32

Re: [natuurkunde] oefening golven (21)

Dag workinghard

Wat hier vooral belangrijk is, is het betekenisverschil tussen een grafiek van de uitwijking in de variabele tijd of plaats.

De eerste twee grafieken stellen de uitwijking t.o.v. de evenwichtslijn van resp. punten A en B voor op een bepaald punt in de tijd. Waar de tweede grafiek de uitwijking op een welbepaald tijdsstip van alle punten op een afstand x van x=0 weergeeft. De tweede grafiek kan je zien als een foto (momentopname) van de golf.

Met het eerste gegeven: het tijdsstip T/4 kan je aflezen uit de eerste twee grafieken op welke hoogte de golf zich bevindt in punten A en B. Dan schieten er echter nog twee mogelijkheden over, die kan je van elkaar onderscheiden door te bepalen of de uitwijking in punt b na T/4 verder zal stijgen of dalen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: [natuurkunde] oefening golven (21)

Het lijkt mij (niet voor het eerst) een slecht opgestelde vraag.
Als het een lopende golf in bijvoorbeeld een snaar voorstelt, dan blijft een punt op die snaar in de x-richting op dezelfde positie. Alleen de uitwijking in de y-richting verandert in de tijd.

Verder zijn in de bovenste twee grafiekjes helemaal geen punten A en B aangegeven.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] oefening golven (21)

Bij de y-as staat y(a) resp. y(b).
Voor de rest vind ik het ook een vage vraag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: [natuurkunde] oefening golven (21)

klazon schreef: di 25 mei 2021, 16:41 Bij de y-as staat y(a) resp. y(b).
Inderdaad. De eerste grafieken zijn het verloop als functie van t, de onderste vier als functie van de plaats.

Dan zou a na T/4 de maximale waarde (2) moeten hebben en b de waarde nul, bij een stijgend verloop. Het antwoord zou dan B moeten zijn.

Berichten: 32

Re: [natuurkunde] oefening golven (21)

Het is dan ook een 'reconstructie' van een examenvraag, dus logisch dat het niet perfect geformuleerd is.

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [natuurkunde] oefening golven (21)

bedankt voor jullie opmerkingen!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [natuurkunde] oefening golven (21)

De golf is sinusvormig en verplaatst zicht horizontaal naar rechts.
In de bovenste 2 plaatjes zie je de uitwijking vertikaal en horizontaal de tijd t
Stel in het linker plaatje t =t(0)
in het rechter plaatje is het tijdstip t(0)+T/4
dit betekent dat de golf zich heeft verplaatst over 1/4 deel van de golflengte lambda
Dus volgens mij kan dan van die 4 onderste plaatjes alleen A goed zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [natuurkunde] oefening golven (21)

Hoe kan je zien dat b omhoog gaat in de y(x) grafiek van B? volgens mij gaat B daar naar beneden bij de 2de y(x)

Reageer