[natuurkunde] Wasknijper auto

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[natuurkunde] Wasknijper auto

Hallo allemaal, ij heb een beetje hulp nodig bij een practicum van mij.

Wij moeten voor natuurkunde een auto maken die rijd met behulp van 2 wasknijpers, ik kom er echter niet uit en zou graag wat hulp kunnen gebruiken.

We bouwen dus een klein model autootje van: lego, duplo,knex, huis materialen. Zolang het maar rijd. Een voor gespannen elastiek is niet toegestaan en de kracht moet uit de wasknijper komen, hoe kan ik dot het beste aanpakken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] Wasknijper auto

dat zijn altijd lastige om bij geholpen te worden.

Probleem van een wasknijperveer is dat je weliswaar een relatief grote kracht ter beschikking hebt, maar over een relatief korte afstand.
Die veer langzaam laten ontspannen om de veerenergie over grotere afstand te verdelen vraagt ingewikkelde vertragingssystemen die met knex e.d. wel eens forse weerstandsverliezen zouden kunnen veroorzaken.

Is het een optie om je wagentje "af te vuren" ?

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] Wasknijper auto

Jan van de Velde schreef: zo 30 mei 2021, 17:52 dat zijn altijd lastige om bij geholpen te worden.

Probleem van een wasknijperveer is dat je weliswaar een relatief grote kracht ter beschikking hebt, maar over een relatief korte afstand.
Die veer langzaam laten ontspannen om de veerenergie over grotere afstand te verdelen vraagt ingewikkelde vertragingssystemen die met knex e.d. wel eens forse weerstandsverliezen zouden kunnen veroorzaken.

Is het een optie om je wagentje "af te vuren" ?
Goedemiddag, bedankt voor uw snelle reactie!

Hierbij is het de bedoeling dat je de wasknijpers niet mag veranderen, je mag wel het autootje vasthouden tot het moment van vertrek. En het voertuig mag alleen aangedreven worden door de veer energie van de wasknijper

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.944

Re: [natuurkunde] Wasknijper auto

Als je een wieltje wilt aandrijven moet je een rechtlijnige beweging (van de bek van de knijper die zich sluit) omzetten in een draaibeweging. Je zou de knijper aan een draadje kunnen laten trekken dat om een asje gewikkeld is.

Je zou de knijper kunnen "verlengen" door er een latje aan te plakken om het door Jan genoemde probleem wat te verhelpen. De afstand neemt dan toe ten koste van de kracht.

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] Wasknijper auto

Xilvo schreef: zo 30 mei 2021, 18:01 Als je een wieltje wilt aandrijven moet je een rechtlijnige beweging (van de bek van de knijper die zich sluit) omzetten in een draaibeweging. Je zou de knijper aan een draadje kunnen laten trekken dat om een asje gewikkeld is.

Je zou de knijper kunnen "verlengen" door er een latje aan te plakken om het door Jan genoemde probleem wat te verhelpen. De afstand neemt dan toe ten koste van de kracht.
Goedemiddag Xilvo

Dit is een idee die ik zou kunnen proberen uittevoeren, heel erg bedanlkt voor dit idee! Zou u ook een oplossing hebben voor de afstand die verloren gaat omdat op het moment dat de wielen al draaien je de knijper nog een beetje vast hebt? Nogmaald heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [natuurkunde] Wasknijper auto

Ik zag recentelijk dit filmpje voorbij komen over een vergelijkbare uitdaging, maar dan met een muizenval. Een 'stuk makkelijker' dan een wasknijper, maar wellicht zijn dezelfde principes toepasbaar:


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.944

Re: [natuurkunde] Wasknijper auto

Je zou de knijper misschien open kunnen houden met een (ander) draadje dat je doorknipt als je wilt gaan rijden.
Ook dat zal makkelijker gaan als je te maken hebt met een grotere afstand en kleinere kracht als je de bek verlengt.

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] Wasknijper auto

Jorim schreef: zo 30 mei 2021, 18:20 Ik zag recentelijk dit filmpje voorbij komen over een vergelijkbare uitdaging, maar dan met een muizenval. Een 'stuk makkelijker' dan een wasknijper, maar wellicht zijn dezelfde principes toepasbaar:

Oh wauw! Dit zal heel goed van pas kunnen komen, ik zal dit filmpje kijken en zien wat ik kan doen met alle reacties die jullie gegeven hebben. Heel erg bedankt!

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] Wasknijper auto

Xilvo schreef: zo 30 mei 2021, 18:20 Je zou de knijper misschien open kunnen houden met een (ander) draadje dat je doorknipt als je wilt gaan rijden.
Ook dat zal makkelijker gaan als je te maken hebt met een grotere afstand en kleinere kracht als je de bek verlengt.
Dat is inderdaad best wel een goed plan, zodra ik het touwtje openknip zal dus de afstand maximaal zijn, hangt er vanaf hoelang ik de arm ga maken. Bedankt voor al uw informatie!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] Wasknijper auto

Jan van de Velde schreef: zo 30 mei 2021, 17:52 dat zijn altijd lastige om bij geholpen te worden.

Probleem van een wasknijperveer is dat je weliswaar een relatief grote kracht ter beschikking hebt, maar over een relatief korte afstand.
Die veer langzaam laten ontspannen om de veerenergie over grotere afstand te verdelen vraagt ingewikkelde vertragingssystemen die met knex e.d. wel eens forse weerstandsverliezen zouden kunnen veroorzaken.

Is het een optie om je wagentje "af te vuren" ?
@Jan van de Velde,
Helemaal mee eens.

Er worden allerhande mogelijkheden geleverd zonder een idee te hebben over realistische mogelijkheden. Heeft de docent zelf al een wasknijper aangedreven auto'tje zelf gemaakt?
  • Ik krijg het gevoel dat de docent de muizenvallen te gevaarlijk vindt.
  • Een uit goede verenstaal gemaakte veer van wasknijper zou ook gevaarlijk zijn.
  • Wasknijpers uit mijn voorraad zijn gemaakt van pisbakkenstaal. Plastische vervorming indien verbogen buiten knijpbereik. Zie foto, met handkracht vervormd.
Volgens mij waren "ouderwetse" wasknijpers van beter staal. Ik kan mij herinneren dat ik vroeger pijn in de vingers kreeg als ik ze weer in elkaar probeerde te krijgen.

Mijn mening: met wasknijper veren word het een hele uitdaging. Vooral de overbrengen te reduceren met huis tuin en keuken materialen. Hoe kom je DIY aan dunne (stalen, koperen) buisje om hefboom te verlengen?

Maar dan zal ik wel gezien worden als een pessimist. Ik wilde serieus naar praktische mogelijkheden kijken uit mijn hobby archief. Echter mijn wasknijpers zijn van pisbakkenstaal.
Wasknijper.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] Wasknijper auto

Misschien, ben ik zoals gewoonlijk te snel met mijn meningen. Excuses daarvoor.

Er zijn misschien toch mogelijkheden met wasknijper. Maar dat is meer "af te vuren" zoals Jan vertelde.

Maar uit wasknijperveer zelf krijg ik niet meer dan 10 mm uitslag (uiteinden) zonder vervorming staal.

Met hefboom 25 mm ca. 800 gr kracht nodig om wasknijper. Dit is het dichtknijpen ca. 15 mm uiteinde.
Wasknijper 2.jpg
Wasknijper 3.jpg

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] Wasknijper auto

OOOVincentOOO schreef: zo 30 mei 2021, 20:17
Jan van de Velde schreef: zo 30 mei 2021, 17:52 dat zijn altijd lastige om bij geholpen te worden.

Probleem van een wasknijperveer is dat je weliswaar een relatief grote kracht ter beschikking hebt, maar over een relatief korte afstand.
Die veer langzaam laten ontspannen om de veerenergie over grotere afstand te verdelen vraagt ingewikkelde vertragingssystemen die met knex e.d. wel eens forse weerstandsverliezen zouden kunnen veroorzaken.

Is het een optie om je wagentje "af te vuren" ?
@Jan van de Velde,
Helemaal mee eens.

Er worden allerhande mogelijkheden geleverd zonder een idee te hebben over realistische mogelijkheden. Heeft de docent zelf al een wasknijper aangedreven auto'tje zelf gemaakt?
  • Ik krijg het gevoel dat de docent de muizenvallen te gevaarlijk vindt.
  • Een uit goede verenstaal gemaakte veer van wasknijper zou ook gevaarlijk zijn.
  • Wasknijpers uit mijn voorraad zijn gemaakt van pisbakkenstaal. Plastische vervorming indien verbogen buiten knijpbereik. Zie foto, met handkracht vervormd.
Volgens mij waren "ouderwetse" wasknijpers van beter staal. Ik kan mij herinneren dat ik vroeger pijn in de vingers kreeg als ik ze weer in elkaar probeerde te krijgen.

Mijn mening: met wasknijper veren word het een hele uitdaging. Vooral de overbrengen te reduceren met huis tuin en keuken materialen. Hoe kom je DIY aan dunne (stalen, koperen) buisje om hefboom te verlengen?

Maar dan zal ik wel gezien worden als een pessimist. Ik wilde serieus naar praktische mogelijkheden kijken uit mijn hobby archief. Echter mijn wasknijpers zijn van pisbakkenstaal.

Wasknijper.jpg
We gaan uiteraard geen muizenvallen gebruiken, dit was ook niet toegestaan. En wat u zegt het is best wel gevaarlijk. De docent heeft geen eigen model autootje gemaakt, dit was een opdracht voor ons om er iets op te vinden. Ik waardeer u idee om meer kracht te zetten op de veer, maar dit is helaas ook niet toegestaan. Ik moet het nog even uitgaan proberen en testen met verschillende materialen, maar het zal wel een lastige klus zijn. Daar geef ik u gelijk in.

Reageer