[levensbeschouwing] homoliefde onder moslims

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Berichten: 68

[levensbeschouwing] homoliefde onder moslims

Hallo,

Dit is niet echt een taak of iets dergelijks maar ik wist niet in welke forum ik het moest plaatsen dus daarom plaats ik het hier. Ik had niet lang geleden een artikel gelezen dat er een moslim homo is. Het gaat over deze artikel (zie bestand). Zelf het ik het gevoel dat wat hij zegt niet bepaald klopt maar omdat ik geen moslim weet ik dat niet echt. Daarom vraag ik of iemand een paar feitelijke argumenten kan geven waarom ze er zelf voorstander zijn van wat hij zegt of een tegenstander en of ze misschien ook een mening hebben over wat hij zegt.

Alvast bedankt
JKB
Bijlagen
Leesreeks - Leve de liefde![2309].pdf
(101.95 KiB) 43 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: [levensbeschouwing] homoliefde onder moslims

Ik zal eerst reageren over zijn stuk over alcohol en vervolgens over homoseksualiteit.

Ik interpreteer zijn stuk over alcohol dat je het namelijk wel met mate mag consumeren volgens de Islam.

“Zij vragen jou over alcoholische dranken en gokken. Zeg: “Daarin is een grote zonde, en ook (wat) nut voor de mens, maar de zonde daarvan is groter dan hun nut.”.......”

[al-Baqarah 2:219]

O jullie die geloven! Voorwaar, (alle) bedwelmende middelen, het gokken, de afgodsbeelden en de lotspijlen zijn slechts onreinheden die tot het werk van de Satan behoren.Vermijdt deze (zaken) dus. Hopelijk zullen jullie welslagen. En hij (Satan) wil slechts vijandigheid en haat zaaien (door jullie tegen elkaar op te zetten) met behulp van bedwelmende middelen en het gokken. (Op die manier houdt hij jullie ‘zoet’) en weerhoudt hij jullie niet alleen om Allah te gedenken "maar ook om het gebed te verrichten. Weten jullie dan nooit van ophouden?

[al-Maidah 5:90-5:91]

"O jullie die geloven! Nader het gebed niet wanneer jullie dronken zijn (of het verstand beneveld is), totdat jullie (nuchter zijn en) weer begrijpen wat jullie zeggen......."
[an-Nisa 4:43]

Hierin lijkt het alsof het wordt gedoogd zolang je maar bewust bent van wat je zegt tijdens het bidden. Dit was dus een vers voordat het verbod op alcohol werd ingesteld, tot die tijd werd het alleen maar sterk afgeraden. Nu zou je hem moeten interpreteren op zo'n manier dat ondanks dat je de zonde hebt gepleegd om alcohol te nuttigen, je dient te blijven bidden, tenzij je in zo'n dronken staat bent dat je niet meer bewust bent van wat je precies zegt. Er zijn inderdaad mensen, en daar beschouw ik Abdellah dan ook onder, die het nuttigen van alcohol toch proberen goed te praten door de interpretatie van VOOR het verbod te gebruiken. Maar die is helaas 'gedateerd'.

Met betrekking tot homoseksualiteit:

Voor zover ik weet is het de vraag wat je onder homoseksualiteit verstaat. Gevoelens hebben naar een andere man is niet zo zeer verboden, je dient het alleen wel voor jezelf te houden en niet openbaar te maken. 'In de kast blijven' tot de dood als het ware. Geslachtsgemeenschap is ten strengste verboden. Dit komt doordat 'anaal' op zichzelf al verboden is, of het nu een man-vrouw, man-man of vrouw-vrouw is. Verder geeft de Islam aan dat men in paren is geschapen en zich ook samen dienen voort te planten(Anaal gaat dat tegen). Geslachtsgemeenschap onder het nom van homoseksualiteit gaat dat tegen. Er zijn inderdaad sommigen die geloven dat homoseksualiteit in zijn geheel een ziekte is en er zijn anderen die vinden dat gevoelens jegens een andere man mogen, maar je dit dus niet kenbaar mag maken en dus ook geen daden onder het nom van homoseksualiteit mag plegen. Zij denken dat dit een test van God is die deze mensen dienen te ondergaan. Iedereen heeft zijn/haar eigen 'test/testen' in het leven. Hoe zwaarder de test, hoe groter de beloning.

Dat homoseksualiteit is ieder geval in enige mate verboden is, zijn ze het allemaal wel over eens.

Ik kan daar ook wel feitelijke argumenten voor vinden, maar dan dien ik iets meer de tijd te nemen hiervoor. Als je dat wilt laat het me weten.

Er worden meestal door vele partijen, zowel moslims als niet-moslims claims gemaakt en terugverwezen naar de Koran/Hadith, maar er wordt redelijk vaak een verkeerde interpretatie aan gekoppeld. Door de context te begrijpen en ook bewust te zijn van de tijd kom je meestal al een heel stuk verder. Er wordt bijvoorbeeld vaak teruggegrepen naar een eerdere gebeurtenis, een flashback als het ware.

Berichten: 68

Re: [levensbeschouwing] homoliefde onder moslims

RazorMaron schreef: za 05 jun 2021, 14:13 <modknip>
Ja alstublieft geef alstublieft feitelijke argumenten dan wordt het misschien nog duidelijker en als ik het dan ook nog eens mag vragen, ben je dan een voorstander voor wat hij zegt of een tegenstander?

Opmerking moderator

gelieve alleen met citaat functie te reageren wanneer een specifieke passage of alinea wordt aangehaald en niet de gehele voorgaande post

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: [levensbeschouwing] homoliefde onder moslims

Ja hoor, ik geef je wel een paar video's, zodra er een feitelijk argument wordt gemaakt, komt er gelijk een bron in beeld(Koran), dat je zelf nog kan raadplegen als je het wilt nalezen.

Hier heb je een video waarin jouw vraag centraal staat: 'Klopt het dat homoseksualiteit is toegestaan wat 'liberale' moslims beweren.


Hierbij een video van Dr. Zakir Naik, iemand die wel vaker dit soort vraagstukken beantwoordt en graag debatteert met mensen met een andere geloofsovertuiging. Een heel bekend iemand.


Met betrekking tot mijn mening; ik houd van de filosofie leef en laat leven en niemand te beoordelen/veroordelen wat hij zij vindt of voelt, tenzij het anti-mensenrechten is. Daarbij sluit ik mij aan bij bovenstaande video's.

Hoe zit het dan met homogeweld? Ik weet niet wat daar de voedingsbodem van is. Ik zou zelf zeggen dat het meer iets cultureels is dan religieus, al is religie er zoals je weet ook geen voorstander van. Desondanks dienen moslims de levenswijze van de Profeet Mohammed als voorbeeld te nemen en die heeft voor zover ik weet nooit een persoon mishandeld aangezien deze een andere seksuele voorkeur/geloofsovertuiging/ras/nationaliteit had. Wie geeft ons dan wel het recht om het wel te doen.

Misschien nog interessant als het gaat over het nuttigen van alcohol. Mufti Menk, een andere bekende geleerde. Hij praat minder in bronnen maar gebruikt meer logica, al zijn de bronnen wel aanwezig.

Berichten: 68

Re: [levensbeschouwing] homoliefde onder moslims

RazorMaron schreef: zo 06 jun 2021, 10:38 <modknip>
wow echt bedankt, ben er een stukje wijzer van geworden.

Gesloten