[natuurkunde] Fysica: Oefening fase-overgangen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[natuurkunde] Fysica: Oefening fase-overgangen

Hoi!

Ik heb namelijk een probleem tijdens maken van oefeningen op 'Faseovergangen'
Ik ben hier net mee begonnen, dus ik heb wat uitleg nodig. :D
De oefening die ik wil oplossen is:

We nemen drie kogeltjes:I, II en III . Ze zijn van verschillend metaal en ze hebben elk een massa van 50 g. We brengen ze alle drie op een temperatuur van 473 K. Direct daarna plaatsen we de kogeltjes op een blok vaste paraffine. We doen dit zo snel dat we mogen aannemen dat er geen warmteverlies optreedt. De metalen kogeltjes doen de paraffine smelten. Daardoor zakken ze in de paraffine (zie figuur). Het smeltpunt van de paraffine is 325 K. Op een gegeven moment zakken de kogeltjes niet verder in de paraffine.

a. Leg uit dat de kogeltjes niet verder zakken als hun temperatuur lager dan 325 K wordt.

b. Geef een verklaring voor het feit dat de kogeltjes tot verschillende diepten in de paraffine zakken.

Metalen kogeltje II heeft een soortelijke warmte van 0,39 kjkg K.
c. Bereken hoeveel warmte kogeltje II heeft afgestaan op het moment dat het niet meer verder in de paraffine zakt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] Fysica: Oefening

Opmerking moderator

Leg even uit wat je hiervan wel kunt / begrijpt , en waarop je dan vervolgens vastloopt. Dit forum is geen digitaal antwoordenboekje. Zie ook even de huiswerkbijsluiter

Berichten: 2

Re: [natuurkunde] Fysica: Oefening

Jan van de Velde schreef: za 05 jun 2021, 17:31 Leg even uit wat je hiervan wel kunt / begrijpt , en waarop je dan vervolgens vastloopt. Dit forum is geen digitaal antwoordenboekje. Zie ook even de huiswerkbijsluiter [/mod]
Sorry, ik weet wel ongeveer a en b (denk ik?)
A: De paraffine stolt op een temperatuur lager dan 325K, dus die bevindt zich dan in vaste vorm (ik weet niet waarom ze stoppen met zakken, misschien warmteoverdracht die verminderd?)
B: Ik denk dat het te maken heeft met de soortelijke warmtecapaciteit van metaal I, II en III, hoe hoger c, hoe dieper hij zakt door warmteoverdracht??

C: is ondertussen al gelukt met de formule Q: c.m.deltaT

Dus eigenlijk is mijn vraag, zit ik aan de juiste kant bij A en B? zo nee, waar zit ik fout?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.970

Re: [natuurkunde] Fysica: Oefening

FallenAngels schreef: za 05 jun 2021, 17:50 A: De paraffine stolt op een temperatuur lager dan 325K, dus die bevindt zich dan in vaste vorm (ik weet niet waarom ze stoppen met zakken, misschien warmteoverdracht die verminderd?)
Wat beter gezegd: Als het kogeltje is afgekoeld tot 325 K, dan kan het de parafine niet meer smelten. Alleen in gesmolten parafine kan het kogeltje zakken.
FallenAngels schreef: za 05 jun 2021, 17:50 B: Ik denk dat het te maken heeft met de soortelijke warmtecapaciteit van metaal I, II en III, hoe hoger c, hoe dieper hij zakt door warmteoverdracht??
Probeer dat nog wat beter te beschrijven. Let op, de stof heeft een soortelijke warmte, het voorwerp een warmtecapaciteit!

Reageer