[scheikunde] Ontkalken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 163

[scheikunde] Ontkalken

Hoi allen,

Ik kreeg een vraag wat ik een beetje verwarrend vind.
vraag:• 14. a. Leg uit waarom voor het ontkalken beter azijn dan zoutzuur gebruikt kan worden
Mijn antwoord:• HCl is een sterk zuur met een aflopend reactie naar rechts. Het ontkalken met zoutzuur reageert tot calciumchloride en waterstofcarbonaat. De oplossing met HCl heeft een hoge zuurgraad en zal de verwarmingselementen aantasten. Azijn is een zwak zuur en tast daardoor de verwarmingselementen niet aan.

De volgende vraag is dit: b. Welk nadeel zou het gebruik van verdund zwavelzuur overigens hebben?

Vraag b is toch eigenlijk hetzelfde als vraag a? Beide zijn het sterke zuren, of zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: [scheikunde] Ontkalken

Ik twijfel nu aan mijn bevinding inzake de reactie tussen CaCO3 en HCL . Ik denk dat het zal reageren tot CO2 en OH- (Ca2+ en Cl- niet meegenomen).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: [scheikunde] Ontkalken

Hoe is dan de reactievergelijking?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: [scheikunde] Ontkalken

Marko schreef: do 17 jun 2021, 17:32 Hoe is dan de reactievergelijking?
2HCL + CaCO3 CaCl2 + H2O + CO2

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: [scheikunde] Ontkalken

Dus inderdaad geen OH-...

Overigens, zoals de vergelijking er nu staat is nog niet correct. Allereerst is het HCl en geen HCL en daarbij is HCl een sterk zuur en in de oplossing zit dus alleen H+ en Cl-. H+ reageert inderdaad met CaCO3. Daarbij ontstaan H2O en CO2, en Ca2+.

Verder, CaCl2 is een goed oplosbaar zout. Ca2+ en Cl- doen dus verder niets met elkaar, er ontstaat geen CaCl2 maar de ionen zitten / blijven als ionen in de oplossing. De Cl- ionen uit de HCl-oplossing zullen dus tijdens de hele reactie als Cl- ionen aanwezig blijven, met andere woorden ze reageren niet en komen ook niet terug in de reactievergelijking. De juiste vergelijking is daarom:

2 H+ + CaCO3 Ca2+ + CO2 + H2O

Loop nu hetzelfde verhaal als hierboven ook eens door voor verdund zwavelzuur. Wat gebeurt er in dat geval en wat wordt de reactievergelijking?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: [scheikunde] Ontkalken

H2SO4 + CaCO3 CaSO4 + H2O + CO2
Er zal een neerslagreactie ontstaan, calciumsulfaat.

Reageer