[natuurkunde] Moeilijke thermovraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[natuurkunde] Moeilijke thermovraag

Hey jongens, dit is de meest uitdagende vraag die ik ben tegengekomen:

Een brandweerman blust een brand een uur lang zonder vloeistoffen binnen te krijgen. Stel dat de brandweerman het zweet snel genoeg van zijn huid verdampt om de warmtebalans in stand te houden, d.w.z. zodat Qbody=0 JQbody=0 J, en dat slechts 50% van het zweet dat hij produceert zal verdampen. als de brandweerman aanvankelijk 100 kg weegt, een netto stofwisseling heeft van 565 W en een arbeidsefficiëntie van 10%, hoeveel water zal er dan verloren gaan in het uur dat hij brandbestrijding doorbrengt (als percentage van zijn lichaamsgewicht)?
[Je mag aannemen dat alle warmteoverdracht verdampend is. De latente verdampingswarmte van zweet is 2430 kJ

eerst deed ik Q = ml waarbij m 100 kg is en L 2430 x 10 ^ 3 is, wat ik 121,5 MJ kreeg (Q verloren door zweet (?))

toen ontdekte ik de energie via het gebruik van P = w / t, wat 565 = w / 3600 is en ik kreeg 2.034 MJ, maar ik weet niet zeker of dit werk mechanisch werk of warmteverlies is, omdat het vermeldde dat P in dit geval is de netto stofwisseling.

ik heb ook een vergelijking gemaakt van de arbeidsefficiëntie (n), die is:

n=w(mechanisch)/w(totaal) en n=0.1



Dit is voor zover ik kan krijgen, ik weet niet eens zeker of mijn waarden overeenkomen met het juiste type energieclassificatie.



Alle hulp zou zeer gewaardeerd worden!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: [natuurkunde] Moeilijke thermovraag

Het lijkt me niet zo'n heel moeilijk vraagstuk en volgens mij ben je goed op weg.

Ik weet niet wat hier met "netto stofwisseling" bedoeld wordt. Wordt dat nog uitgelegd?
Ik neem aan dat er de totale energieproductie mee wordt bedoeld, waarvan dan 10% in mechanische energie wordt omgezet en de rest in warmte.
Alleen dan is het vraagstuk op te lossen.

Berichten: 2

Re: [natuurkunde] Moeilijke thermovraag

Opmerking moderator

Inhoud van dit bericht, waarin een link verborgen was, is verwijderd

Berichten: 3.777

Re: [natuurkunde] Moeilijke thermovraag

10% efficiency is denk ik erg laag voor een mens. Ik weet uit ervarinf dat het bij een toerfietser/racefietser op ca 25% ligt. Dus elke 100 watt die je levert betekent 400watt energie opgenomen uit voeding

Reageer