[scheikunde] Welke molecuulformule is een ion?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 140

[scheikunde] Welke molecuulformule is een ion?

Afbeelding

Edelgasconfiguratie = 8 elektronen

In totaal heb je 16 elektronen te verdelen.

Ik kan ze eigenlijk gewoon prima verdelen.

Een ion is een molecuul met een tekort of overmaat aan elektronen, alleen ik vind het blijkbaar dus lastig om te ontdekken welke atoom zorgt voor dat tekort of overmaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [scheikunde] Welke molecuulformule is een ion?

Dit is eigenlijk niet zo moeilijk. Het is niets meer dan cirkels trekken, uitgaande van dat de elektronen juist verdeeld zijn binnen de lewisformule.

Hieronder op de foto zie je het stappenplan voor antwoordmogelijkheid A. Probeer dat nu zelf voor de rest.

Formele lading op elk atoom binnen een molecule kan je berekenen door voor die atomen telkens te bereken hoeveel (valentie) elektronen ze meer of minder rondom zich hebben dan wat normaal het geval is.

Formele lading = Aantal valentie-elektronen( als afzonderlijk atoom) - aantal valentie-elektronen (rondom zich wanneer in het molecule)


_________
Daarnaast moet ik opmerken dat de formules in de opgave niet 'molecuulformules' zijn maar wel Lewisformules of Lewisstructuren.
Bijlagen
Scan_20210624_compressed.pdf
(472.24 KiB) 65 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: [scheikunde] Welke molecuulformule is een ion?

Nu begint het denk ik weer terug te komen.

Bij B heeft N een elektron te weinig en heeft O een elektron te veel, deze heffen elkaar op.

Bij C merk je als het goed is Koolstof(C) een formele lading heeft van 2+, dus een ion is.

Bij D is er eigenlijk niks op aan te merken, elektronen kan je gewoon makkelijk verdelen.

Bedankt @Valerion voor de moeite om zo'n uittreksel te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [scheikunde] Welke molecuulformule is een ion?

Dat is graag gedaan.


Maar let goed op, bij heeft koolstof een formele lading 2- immers koolstof normaal 4 valentie-elektronen rondom zich heeft en nu 6 valentie-elektronen rondom zich heeft. ( 4 - 6 = -2)

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: [scheikunde] Welke molecuulformule is een ion?

Valerion schreef: do 24 jun 2021, 21:00 Dat is graag gedaan.


Maar let goed op, bij heeft koolstof een formele lading 2- immers koolstof normaal 4 valentie-elektronen rondom zich heeft en nu 6 valentie-elektronen rondom zich heeft. ( 4 - 6 = -2)
Heb het sommetje andersom gedaan inderdaad. Nog een keer bedankt.

Reageer