[natuurkunde] virtueel/reëel beeld

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 485

[natuurkunde] virtueel/reëel beeld

oef
Bijlagen
Capture81.PNG

Berichten: 1.243

Re: [natuurkunde] virtueel/reëel beeld

Dat is voor mij ook al even geleden, en ik zie die uitleg op het eerste oog ook niet. Ik zou eerst gewoon v=2 cm en b=6 cm gebruiken om f uit te rekenenm middels 1/b + 1/v = 1/f, oftewel f = bv/(b+v) = 12/8=3/2=1,5 cm. Van daar kun je de nieuwe b uitrekenen met v=7cm.

Volgens mij is het beeld reëel, want bolle lens en v>f, maar ik word graag verbeterd. Zie b.v.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Virtueel_beeld
Laatst gewijzigd door flappelap op zo 04 jul 2021, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [natuurkunde] virtueel/reëel beeld

Het beeld is sowieso virtueel, omdat stel dat het reeel was dan kom je uiteindelijk 1,9cm uit en dat is geen antwoord optie. Ligt het misschien aan de oefening zelf die een beetje onduidelijk is? Ik vermoed het.

Berichten: 1.243

Re: [natuurkunde] virtueel/reëel beeld

workinghard schreef: zo 04 jul 2021, 09:28 Het beeld is sowieso virtueel, omdat stel dat het reeel was dan kom je uiteindelijk 1,9cm uit en dat is geen antwoord optie. Ligt het misschien aan de oefening zelf die een beetje onduidelijk is? Ik vermoed het.
Of domweg fout. Maar nogmaals: al even geleden voor me.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] virtueel/reëel beeld

flappelap schreef: zo 04 jul 2021, 09:25 Volgens mij is het beeld reëel, want bolle lens en v>f,
dat laatste, v>f, is ook maar een veronderstelling, en de tekst van de oefening laat dit helemaal in het midden.
Reken met een reëel beeld, dwz v en b beide positief, dan vind je geen van de antwoordopties.

dus terug naar de tekentafel, en maar eens een virtueel beeld veronderstellen, b = -6 cm . Dan vind je een brandpuntsafstand van 3 cm, en voor de nieuwe situatie (v = 7 cm) inderdaad een beeldafstand van 5,25 cm

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [natuurkunde] virtueel/reëel beeld

Oké ik snap het danku
Bijlagen
68B1E549-1BDA-4060-AA03-12FB12DA966F.jpeg

Berichten: 1.243

Re: [natuurkunde] virtueel/reëel beeld

Vreemde vraag dan. Dan moet je uit de antwoordopties achterhalen dat het geen reëel beeld is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: [natuurkunde] virtueel/reëel beeld

flappelap schreef: zo 04 jul 2021, 10:06 Vreemde vraag dan. Dan moet je uit de antwoordopties achterhalen dat het geen reëel beeld is.
Mee eens. Er wordt met opzet in het midden gelaten aan welke kant van de lens het beeld gevormd wordt en dan moet je maar door proberen achterhalen dat alleen een virtueel beeld tot één van de gegeven antwoorden leidt.

Op z'n minst had gezegd kunnen worden dat f>v, zodat je met inzicht kunt beredeneren dat het beeld virtueel moet zijn. Nu is de enige optie tijdverslindend proberen.

Reageer