Iemand reageert niet betekent alleen dat iemand niet reageert. Kan om allerlei redenen het geval zijn; en de reden die jij in je hoofd invult is waarschijnlijk niet de juiste.Knightattack schreef: ↑vr 09 jul 2021, 08:36Mag er niet worden gevraagd of iemand leraar is? Ik vraag het alleen maar uit nieuwsgierigheid en ook de lading van iemands opmerking is hieraan gekoppeld. Een leraar heeft meer authenticiteit dan een schoonmaker als het gaat om dit onderwerp.
Zelf in het bezit van een akte kan ik het verhaal hierboven alleen maar bevestigen. De ene school wil wel dat je abc gebruikt, de andere geeft sommen waar je altijd mag vereenvoudigen. Vraag er dus naar. Zoals ik het leerde, lang geleden, was dat ik eerst de vereenvoudigde kwadratische vergelijking oploste (dus niet x2 / (c - x) = ... maar x2 / c = ...) en daarna controleerde of x minder dan 10% afweek van c. Indien ja, dan was het antwoord okee, anders moest ik met volledige abc aan de gang. 'In mijn tijd' had iedereen met scheikunde ook wiB, dus konden de meeste leerlingen dat wel; maar tegenwoordig heeft de grote meerderheid wiA en schrikken de meeste leerlingen zich wezenloos als opeens die prachtige draak van een formule weer op het bord verschijnt.
Let erop dat het bovenstaande foefje alleen werkt voor een éénwaardig zuur (of een base) dat in zuiver water wordt opgelost. Als je bijvoorbeeld H2SO4 op de 'juiste' manier behandelt, dus H2SO4 als sterk en daarna het HSO4--ion als zwak (maar voor een zwak zuur wel bijzonder sterk), dan verandert de vorm van de evenwichtsbreuk en kun je de bovenstaande vereenvoudiging niet meer toepassen. Ook bij buffers speelt een vereenvoudiging... maar niet deze.