[wiskunde] oefening op vergelijking van 2 goniometrische eigenschappen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[wiskunde] oefening op vergelijking van 2 goniometrische eigenschappen

Hallo,

Ik wil even zeggen dat ik hier nieuw ben en indien ik iets op een verkeerde manier heb gepost, m'n excuses.

Ik heb oefeningen waarbij ik de equivalentie van 2 goniometrische eigenschappen moet oplossen/bewijzen.
De meeste lukten wel behalve 2 oefeningen die op elkaar lijken waarbij ik moet bewijzen dat een som van 2 gon. verhoudingen gelijk zijn aan een product.

Vraag: Zou iemand mij hierbij kunnen helpen om deze op te lossen aub?
Volgens mij heb ik de oplossing d.m.v. substitutie van Γ en φ met u+v/2 en u-v/2 en dan som-verschil eigenschappen gebruiken gevonden en dus het uitwerken van het rechterlid.
In de oplossing van het boek wordt het rechterlid (het product) uitgewerk tot een som. Op deze manier snap ik eigenlijk niet wat er gebeurt vanaf stap 2 naar 3 en verder.

Dit zijn de 2 oefeningen:
trig1.png
trig2.png
p.s.: Ik gebruik het boek 'Foundation Mathematics' om Wiskunde te leren.

Alvast Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.905

Re: [wiskunde] oefening op vergelijking van 2 goniometrische eigenschappen

Het is lastig deze vraag te beantwoorden als we niet weten welke formules je bekend mag veronderstellen.

Hier staat jouw vraagstuk al als "gegeven".
sims schreef: zo 18 jul 2021, 18:55 In de oplossing van het boek wordt het rechterlid (het product) uitgewerk tot een som. Op deze manier snap ik eigenlijk niet wat er gebeurt vanaf stap 2 naar 3 en verder.
Misschien kun je die oplossing hier plaatsen en zeggen waar je het niet volgt.

Reageer