[natuurkunde] Thermische uitzetting (2)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 264

[natuurkunde] Thermische uitzetting (2)

Dag allemaal

Heb ik de volgende oefening juist aangepakt?
218116618_436152577826122_5691053663951884304_n.jpg
thermometer.jpg
Ik heb nu wel een bedenking hierbij. De uitzetting van het glas heb ik niet inrekening gebracht. Dit kon volgens mij niet omdat ik het volume van thermometer niet ken. Daarnaast lijkt de bijdrage van het glas ook niet significant omdat de uitzettingscoëfficiënt van glas 50 keer kleiner is dan die van ethanol. Normaal zou dit wel in rekening gebracht moeten worden maar hoe pak ik dit dan best aan?


Groetjes

Valerion

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: [natuurkunde] Thermische uitzetting (2)

Valerion schreef: wo 21 jul 2021, 20:43 Ik heb nu wel een bedenking hierbij. De uitzetting van het glas heb ik niet inrekening gebracht. Dit kon volgens mij niet omdat ik het volume van thermometer niet ken. Daarnaast lijkt de bijdrage van het glas ook niet significant omdat de uitzettingscoëfficiënt van glas 50 keer kleiner is dan die van ethanol.
De uitzetting van glas moet je inderdaad wel meenemen.
De uitzettingscoëfficiënt geeft aan wat de relatieve volumeverandering is per graad Celsius.
Hoever de vloeistof in het capillair stijgt is afhankelijk van de relatieve volumeverandering van het ethanol t.o.v. het glas.
Je kunt dus gewoon het verschil van die uitzettingscoëfficiënten als effectieve uitzettingscoëfficiënt nemen.

(Je kent het inwendige volume van het glas dat van belang is wel, dat is namelijk het volume waarin het ethanol zit, 0,5 ml)

Het blijkt inderdaad dat de uitzetting van glas maar weinig invloed heeft op de uitkomst.

Afgezien hiervan is jouw uitwerking goed.

Nog een "wijze raad" ;)
Ik vind het altijd handig om meteen naar SI-eenheden te gaan (meters, kubieke meters (!)) etc.
Je hoeft je dan onderweg niet te bekommeren om eenheden of omrekeningsfactoren, je krijgt je uitkomst ook weer in een SI-eenheid, hier dus in meters. Die zet je dan, zo nodig, om in een gewenste eenheid, zoals mm.

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [natuurkunde] Thermische uitzetting (2)

Bedankt voor je feedback! Ik ben helemaal mee.

Reageer