[scheikunde] pH berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 163

[scheikunde] pH berekening

Hoi,

Misschien kan iemand mij de juiste richting op helpen.
In mijn lesboek staat een oefenopgave maar men is vergeten de uitleg van de vraag in het boek te plaatsen.

Ik zal de vraag in het kort samenvatten.
-Een zwembadwater heeft een pH van 8,4
-Optimaal is 7,4
-In het zwembad bevindt zich 400 kubieke meter water
Hoeveel liter 0,1 M HCL oplossing moet aan het zwembadwater worden toegevoegd om de pH op 7,4 te brengen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: [scheikunde] pH berekening

-Een zwembadwater heeft een pH van 8,4
bereken de concentratie OH-
-Optimaal is 7,4
bereken de daarbij behorende concentratie OH-
bereken dan het concentratieverschil
-In het zwembad bevindt zich 400 kubieke meter water
bereken de hoeveelheid OH- (mol) die in het zwembad geneutraliseerd dient te worden
hoeveel mol H+ is daarvoor nodig?
Hoeveel liter 0,1 M HCL oplossing moet aan het zwembadwater worden toegevoegd om de pH op 7,4 te brengen?

in welke stap zit je probleem?

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: [scheikunde] pH berekening

Jan van de Velde schreef: zo 25 jul 2021, 13:36 -Een zwembadwater heeft een pH van 8,4
bereken de concentratie OH-
-Optimaal is 7,4
bereken de daarbij behorende concentratie OH-
bereken dan het concentratieverschil
-In het zwembad bevindt zich 400 kubieke meter water
bereken de hoeveelheid OH- (mol) die in het zwembad geneutraliseerd dient te worden
hoeveel mol H+ is daarvoor nodig?
Hoeveel liter 0,1 M HCL oplossing moet aan het zwembadwater worden toegevoegd om de pH op 7,4 te brengen?

in welke stap zit je probleem?
Jan van de Velde schreef: zo 25 jul 2021, 13:36 -Een zwembadwater heeft een pH van 8,4
bereken de concentratie OH-
[OH-]1,58*10^-6

-Optimaal is 7,4
bereken de daarbij behorende concentratie OH-
bereken dan het concentratieverschil
[OH-]2,5*10^-7
Verschil= 1,3*10^-6

Vanaf hier heb ik moeite.
1dm3 = 1 liter
400m3 = 400000 liter

Hoeveel liter 0,1M HCL moet ik toevoegen? Moet ik een verdunningsfactor gebruiken?
1 liter 0,1M HCL is 0,1 mol
0,1 mol H+ zal in 400 m3 water een concentratie van 2,5*10^-7 H+ ionen extra toevoegen.
Maar ik heb 1,3*10^-6 nodig.
Moet ik 1,3*10^-6/2,5*10^-7?
Daarna 5,3348 * 0,1 mol?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: [scheikunde] pH berekening

Knightattack schreef: zo 25 jul 2021, 17:31 -Een zwembadwater heeft een pH van 8,4
bereken de concentratie OH-
[OH-]1,58*10^-6
rekenfout

En daarna kun je op meerdere manieren verder, net naar je voorkeur.
Jouw weg is niet verkeerd( op de allerlaatste regel na**) maar minder inzichtelijk, vandaar je twijfels
Persoonlijk zou ik mijn concentratie OH- in mol/L eerst eens vermenigvuldigen met 400000 L : dat geeft me x mol OH- en dus ook een nodige x mol H+

**Als je 5 mol nodig zou hebben , en je beschikt over een oplossing met 0,1 mol/L , heb je dan 5 x 0,1 = 0,5 L nodig??

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: [scheikunde] pH berekening

50 liter HCL omdat 1 liter 0,1 mol bevat.

Bedankt voor mij op de juiste weg te wijzen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: [scheikunde] pH berekening

even voor de goede orde: door de rekenfout die ik aanwees (die 1,58⋅10-6 klopt niet) komt 50 liter niet in de buurt van het juiste antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: [scheikunde] pH berekening

Jan van de Velde schreef: ma 26 jul 2021, 10:05 even voor de goede orde: door de rekenfout die ik aanwees (die 1,58⋅10-6 klopt niet) komt 50 liter niet in de buurt van het juiste antwoord.
Hoi Jan, dat snap ik. Het ging mij meer om de aanpak.
Ik zou deze manier van aanpak ook kunnen toepassen als het zou gaan om de zuurgraad te verhogen. Bv van 5 6 naar 6,4. Een base toevoegen om een neutralisatie reactie te veroorzaken? Ipv het verdunnen van het mengsel een base toevoegen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: [scheikunde] pH berekening

Ja. Waar je wel rekening mee moet houden is dat dit sommetje op deze wijze alleen opgaat bij gebruik van sterke zuren resp. basen. Zo niet, dan krijg je te maken met evenwichtsconcentraties, dat rekent wat ingewikkelder, met zuur- en baseconstanten en zo.

En bij gebruik van een tweewaardig (sterk) zuur als bijvoorbeeld H2SO4 heb je uiteindelijk aan de halve hoeveelheid (of concentratie) genoeg.

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: [scheikunde] pH berekening

Jan van de Velde schreef: ma 26 jul 2021, 11:24 Ja. Waar je wel rekening mee moet houden is dat dit sommetje op deze wijze alleen opgaat bij gebruik van sterke zuren resp. basen. Zo niet, dan krijg je te maken met evenwichtsconcentraties, dat rekent wat ingewikkelder, met zuur- en baseconstanten en zo.

En bij gebruik van een tweewaardig (sterk) zuur als bijvoorbeeld H2SO4 heb je uiteindelijk aan de halve hoeveelheid (of concentratie) genoeg.
Duidelijk!

Reageer