[scheikunde] pH zeewater na verdamping?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] pH zeewater na verdamping?

Een denkvraag waar ik niet 100% zeker het antwoord van weet:

Als je een glas zeewater laat verdampen, zal de pH dan gestegen zijn, gedaald zijn of gelijk gebleven zijn?

Een soortgelijke vraag:

Als je bij een glas zeewater gedestilleerd water toevoegt, zal de pH dan veranderen of gelijk blijven?

Iemand die deze vraag kan beantwoorden met eventueel een beetje uitleg?


Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: [scheikunde] pH zeewater na verdamping?

Misschien is de vraag moeilijker dan ik denk. Ik weet dat alleen bij een buffer de pH niet verandert. Kun je spreken over een buffer situatie? Zo niet, dan zal het volume altijd de pH beïnvloeden. Aantal stof (n)/ volume is molariteit (M). Aantal H+ per volume oplossing bepaald pH. Als het aantal H+ ionen niet verandert en het volume wordt minder, dan zal de pH dalen en de zuurgraad zal dus groter worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: [scheikunde] pH zeewater na verdamping?

Knightattack schreef: do 02 sep 2021, 14:30 Aantal H+ per volume oplossing bepaald pH. Als het aantal H+ ionen niet verandert en het volume wordt minder, dan zal de pH dalen en de zuurgraad zal dus groter worden.
Als je uitgaat van water dat al zuur is, dan heb je gelijk. De pH van zeewater schijnt ongeveer 8 te zijn, dan zou het dus juist basischer worden bij verdampen.
3lll3n schreef: do 02 sep 2021, 10:14 Als je bij een glas zeewater gedestilleerd water toevoegt, zal de pH dan veranderen of gelijk blijven?
De pH zal dan richting 7 gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: [scheikunde] pH zeewater na verdamping?

Xilvo schreef: do 02 sep 2021, 14:43
Knightattack schreef: do 02 sep 2021, 14:30 Aantal H+ per volume oplossing bepaald pH. Als het aantal H+ ionen niet verandert en het volume wordt minder, dan zal de pH dalen en de zuurgraad zal dus groter worden.
Als je uitgaat van water dat al zuur is, dan heb je gelijk. De pH van zeewater schijnt ongeveer 8 te zijn, dan zou het dus juist basischer worden bij verdampen.
Wel raar dat zeewater basisch is he? Waar komen de OH- ionen vandaan? Er zit meer NaCl in het water dan andere zouten, dan heb je toch H2O en Na+ en Cl- in het water zitten. Komen er reactie's in het water voor die hydroxide moleculen creeëren? pH 8 heeft een klein percentage OH- ionen, maar die moeten wel ergens vandaan komen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: [scheikunde] pH zeewater na verdamping?

Knightattack schreef: do 02 sep 2021, 15:23 Wel raar dat zeewater basisch is he? Waar komen de OH- ionen vandaan?
Dat weet ik niet. Misschien door kalk dat door rivieren mee naar de oceanen wordt gevoerd, maar dat is maar een gok.
Ik zou het heel bijzonder vinden als de oceanen precies neutraal, pH=7, zouden zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.540

Re: [scheikunde] pH zeewater na verdamping?

Huidige situatie oceanen: ph≅8.07
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oceaanverzuring

Reageer