[natuurkunde] middelbare fout

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 333

[natuurkunde] middelbare fout

Dag allemaal
Ik zit vast bij deze vraag. Ik weet hoe ik de middelbare fout moet berekenen als ik al die massa’s apart moet beschouwen, maar nu moet ik ze beschouwen als een geheel. Hoe zou ik dan die middelbare fout dan moeten bepalen? Het antwoord zou 0,69g moeten zijn.
Alvast bedankt
DC69B574-511E-4866-ADE0-7D2E8BA45F00.jpeg

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] middelbare fout

Oei ik zie net dat ik een typfout heb gemaakt. De titel zou meetfout moeten zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde] middelbare fout

mlochemie, foutendiscussie, middelbare fout!
Bij het optellen van de maximale fouten doen we als of alle fouten samenwerken en in dezelfde richting werken. Dit zou wel erg toevallig zijn. Toevallige fouten kunnen elkaar ook opheffen. De optelmethode die daar rekening mee houdt is die de wortel uit de kwadratensom neemt. dus: 0,42 + 0,42 + 0,42 = 0,48 En daar de wortel weer uit: √0,48 = 0,6928

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] middelbare fout

ukster schreef: wo 20 okt 2021, 22:04 mlochemie, foutendiscussie, middelbare fout!
Bij het optellen van de maximale fouten doen we als of alle fouten samenwerken en in dezelfde richting werken. Dit zou wel erg toevallig zijn. Toevallige fouten kunnen elkaar ook opheffen. De optelmethode die daar rekening mee houdt is die de wortel uit de kwadratensom neemt. dus: 0,42 + 0,42 + 0,42 = 0,48 En daar de wortel weer uit: √0,48 = 0,6928
Is hier een bepaalde formule voor die u gebruikt? Want ik probeer het te doen bij andere oefeningen maar dan kom ik niet uit

bv bij deze oefening. Ik heb weer hetzelfde gedaan, maar dan met die 1/5 maar dan kom ik ,iets op het antwoord dat gegeven is.
E0172C4B-47D4-449B-B9DA-D6DCD2F6115F.jpeg

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] middelbare fout

Is hier een bepaalde formule voor die u gebruikt? Want ik probeer het te doen bij andere oefeningen maar dan kom ik niet uit

bv bij deze oefening. Ik heb weer hetzelfde gedaan, maar dan met die 1/5 maar dan kom ik ,iets op het antwoord dat gegeven is.
E0172C4B-47D4-449B-B9DA-D6DCD2F6115F.jpeg
[/quote]
Edit: ik denk dat ik een rekenfout heb gemaakt, ik kom nu wel uit. Kan u echter nog zeggen van welke formule u gebruik heeft gemaakt? Of is dit geen formule en gewoon pure redenering?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde] middelbare fout

MF.png
MF.png (1.8 KiB) 1421 keer bekeken
https://www.mlochemie.nl/index.php/comp ... e&catid=72
wat is eruit opmaak is dat het geldt voor procentuele (dus relatieve) fouten.

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] middelbare fout

ukster schreef: wo 20 okt 2021, 23:20 MF.png
https://www.mlochemie.nl/index.php/comp ... e&catid=72
wat is eruit opmaak is dat het geldt voor procentuele (dus relatieve) fouten.
Heel erg bedankt!! Ik heb nog een laatste kleine vraag. Voor mijn proef moet ik de veerconstante zien te vinden. Ik zal hier dan gebruik maken van de wet van hooke. Als ik nu de lengte van mijn veer wil bepalen door steeds een belastingschijf aan de veer te hangen die elks een een fout hebben van 0,5g. Moet ik dan telkens wanneer ik er een belastingschijf toevoeg aan mijn veer 0,5g bijdoen bij mijn middelbare fout? Dus als er twee belastingschijven aan mijn veer hangen dat de fout 1g zou bedragen of is dit een foute redenering?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: [natuurkunde] middelbare fout

ukster schreef: wo 20 okt 2021, 22:04 mlochemie, foutendiscussie, middelbare fout!
Bij het optellen van de maximale fouten doen we als of alle fouten samenwerken en in dezelfde richting werken. Dit zou wel erg toevallig zijn. Toevallige fouten kunnen elkaar ook opheffen. De optelmethode die daar rekening mee houdt is die de wortel uit de kwadratensom neemt. dus: 0,42 + 0,42 + 0,42 = 0,48 En daar de wortel weer uit: √0,48 = 0,6928
Dat heet de praktische fout.

Reageer