[scheikunde]verhouding zuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 163

[scheikunde]verhouding zuren

Hoi iedereen,

Ik dacht wist wat en hoe je buffers kunt berekenen totdat ik deze opdracht ben tegen gekomen :shock:

Acetylsalicylzuur (aspirine) is een zwak zuur Kz = 3,3*10^-4, waarvoor de formule HZ kan worden gebruikt. Bereken de verhouding [HZ]/[Z–] voor acetylsalicylzuur dat is opgelost in maagsap, pH = 1,4.

Hoe kun je dit berekenen? Maagsap is HCL een sterk zuur. Z- zal dus reageren met de H+ ionen in de maag tot HZ want een sterk zuur heeft een aflopend reactie. Is het mogelijk dat er een evenwicht?

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: [scheikunde]verhouding zuren

Ik begrijp nu dat het een strikvraag is. In een zo een zure omgeving kan er nauwelijks tot geen ionisatie plaatsvinden. Verhouding is dan 1 op 0

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde]verhouding zuren

Knightattack schreef: di 26 okt 2021, 06:53 ... In een zo een zure omgeving kan er nauwelijks tot geen ionisatie plaatsvinden. Verhouding is dan 1 op 0
De ionisatie is gering maar niet nul. Maar bereken het eens.
Je hebt de evenwichtsvoorwaarde voor een zwak zuur.
Je weet pH en dus ook [H+] en je weet de Kz.
Als je die in de formule substitueert komt de gevraagde verhouding [HZ]/[Z-] er zo uitrollen.

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: [scheikunde]verhouding zuren

Margriet schreef: di 26 okt 2021, 13:09
Knightattack schreef: di 26 okt 2021, 06:53 ... In een zo een zure omgeving kan er nauwelijks tot geen ionisatie plaatsvinden. Verhouding is dan 1 op 0
De ionisatie is gering maar niet nul. Maar bereken het eens.
Je hebt de evenwichtsvoorwaarde voor een zwak zuur.
Je weet pH en dus ook [H+] en je weet de Kz.
Als je die in de formule substitueert komt de gevraagde verhouding [HZ]/[Z-] er zo uitrollen.
Formule = [H+]= Kz * [HZ]/[Z-]
Verhouding =[H+]/[Kz]= [HZ]/[Z-]
pH 1,4 = 0,03981 H+ ionen
0,03981/ 0,00033 = 119,66
[HZ]/[Z-] verhouding is 119:1

Moet ik de geioniseerde ionen van HZ niet meenemen in het aantal H3O+?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde]verhouding zuren

Die zijn meegenomen. Het mengsel van sterk plus zwak zuur heeft een pH van 1,4. Althans zo begrijp ik het.
In het andere geval zou je ook meer gegevens nodig hebben om hiermee te kunnen rekenen.

Verder nog opgemerkt dat het hier geen buffer betreft. Een zwak zuur en een sterk zuur vormen geen buffer. Wel een zwak zuur en zijn geconjugeerde base. Een mengsel dus van HZ en bv. NaZ.

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: [scheikunde]verhouding zuren

Margriet schreef: di 26 okt 2021, 21:36 Die zijn meegenomen. Het mengsel van sterk plus zwak zuur heeft een pH van 1,4. Althans zo begrijp ik het.
In het andere geval zou je ook meer gegevens nodig hebben om hiermee te kunnen rekenen.
Daar raakte ik in de war. Ik nam aan dat maagsap een pH van 1,4 heeft. Dat maakte het rekenen van de verhouding erg moeilijk.
Bedankt Margriet.

Reageer