[natuurkunde] arbeid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

[natuurkunde] arbeid

In bijlage een foto met de opgave (oefening 23) en een foto met mijn oplossing. Ik kom dus niet tot 1 van de mogelijkheden. Verder vraag ik me ook af of arbeid geleverd door een kracht (bvb duwen tegen de kist) en arbeid geleverd door de wrijving bij elkaar moeten opgeteld worden of afgetrokken moeten worden van elkaar. Ik dacht aftrekken want als de wrijving zodanig groot is dat het voorwerp niet beweegt, is de arbeid toch 0?
Nochtans kom ik in de oefening op een eerste deel arbeid van 851J, dus om 1 van de mogelijke oplossingen te krijgen, moet daar nog iets bijgeteld worden!
Alvast bedankt.
Bijlagen
20211126_180417.jpg
20211126_193239.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: [natuurkunde] arbeid

dannypje schreef: vr 26 nov 2021, 19:42 In bijlage een foto met de opgave (oefening 23) en een foto met mijn oplossing. Ik kom dus niet tot 1 van de mogelijkheden. Verder vraag ik me ook af of arbeid geleverd door een kracht (bvb duwen tegen de kist) en arbeid geleverd door de wrijving bij elkaar moeten opgeteld worden of afgetrokken moeten worden van elkaar.
Opgeteld, want ze werken beide in dezelfde richting, tegen de duwkracht in.
Zou je 'm bergafwaarts duwen, dan zou je ze moeten aftrekken.

Volgens mij heb je het goed aangepakt, op een rekenfout na.
50*g*(1,7+3) heeft een andere uitkomst.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: [natuurkunde] arbeid

Silvio, bedankt. De correcte waarde is 2305 en dat is in de buurt van 1 van de antwoorden. Maar ik mag er dus wel die 851 niet meer bij optellen denk ik. Eigenlijk moet je Fw gaan voorstellen op een grafiek zoals deels boven de oefening staan, met Fw bij x=0 als beginwaarde en Fw bij x=10 als eindwaarde en dan de oppervlakte onder de grafiek gaan berekenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: [natuurkunde] arbeid

dannypje schreef: za 27 nov 2021, 00:03 Silvio, bedankt. De correcte waarde is 2305
Volgens wie? Volgens mij is dat niet correct.
Er wordt naar de totale arbeid gevraagd, dat is de arbeid om de massa extra potentiele energie te geven omdat hij de helling op moet, plus de arbeid om de wrijving te overwinnen.

Nog wel een correctie: De normaalkracht op het oppervlak is m*g*cos(10), de wrijvingskracht dus m*g*cos(10)*(0,17+0,06*x).

Dan kom ik op 3120 J, antwoord (c).

Reageer