[scheikunde] Oplossing maken 0,1 ppm kinine,

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Oplossing maken 0,1 ppm kinine,

Hoi hoi,

Ik zit helemaal vast voor mijn practica. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? De opgaven waar ik niet uit kom zijn de volgende:

Maak een oplossing van 0,1 ppm kinine, je mag zelf bepalen in welk volume je dit gaat doen (denk aan verdunnen). De uitgangsstof is vaste kinine.

en
Maak een fysologisch zoutoplossing (0,9 m/m%) van 250 ml. De uitgangsstof is vaste natriumchloride.

Hulp zou erg gewaardeerd worden, want ik word er helemaal gek van! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: [scheikunde] Oplossing maken 0,1 ppm kinine,

Als je dit soort vragen krijgt heb je vast al geleerd over concentraties, verdunningen, wat een ppm is en wat %m/m betekent. De vraag is dus een beetje waar je nu precies tegenaan loopt. Zou je dat kunnen aangeven?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Oplossing maken 0,1 ppm kinine,

Goedemorgen,

Nee helaas niet geleerd want ik doe een verkorte cursus voor mijn werk. Dus echt een leek!
Hoe werk ik dit nu eigenlijk uit? Dit is waar ik tegenaan loop.
Bedankt voor je reactie Marko. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [scheikunde] Oplossing maken 0,1 ppm kinine,

Hallo:

@Snapernietsvan2
ben jij ook:
@jon.ding?

Jouw vraag, schrijfstijl en thematiek is vergelijkbaar! Maar ik kan verkeerd zijn, dat ben ik vaker :? .

Zoals hier, Totale nier volume:
viewtopic.php?f=34&t=213596

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Oplossing maken 0,1 ppm kinine,

Hoi Vincent,

Nee dat ben ik niet :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [scheikunde] Oplossing maken 0,1 ppm kinine,

Marko schreef: wo 11 mei 2022, 16:54 Als je dit soort vragen krijgt heb je vast al geleerd over concentraties, verdunningen, wat een ppm is en wat %m/m betekent. De vraag is dus een beetje waar je nu precies tegenaan loopt. Zou je dat kunnen aangeven?
Sorry! Bedoelde het goed! Slecht inzicht van mij :shock: !

Zal niet verder verstoren! Sucses met de opdracht, Marko geeft goed aan hoe hij misschien kan helpen als je meer info geeft!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: [scheikunde] Oplossing maken 0,1 ppm kinine,

Snapernietsvan2 schreef: do 12 mei 2022, 08:53 Goedemorgen,

Nee helaas niet geleerd want ik doe een verkorte cursus voor mijn werk. Dus echt een leek!
Hoe werk ik dit nu eigenlijk uit? Dit is waar ik tegenaan loop.
Bedankt voor je reactie Marko. :)
Als je een echte leek bent is een verkorte cursus wellicht niet zo geschikt. Maar ook in een verkorte cursus zou ik niet verwachten dat dergelijke opgaven zomaar los uit de lucht komen vallen. Is dat wel zo, dan wordt er bij deze cursus vanuit gegaan dat je deze basiskennis al hebt; en dan doe er goed aan om je die eerst eigen te maken voor je verder gaat.

Maar ik zou niet aanraden om dat via een discussie op een forum te doen. Dat is prima om bij concrete problemen een stapje verder te helpen, maar niet om heel veel informatie gestructureerd over te brengen. Zeker niet als zo'n discussie verstoord wordt door off-topic berichten zonder inhoudelijke bijdrage...

Nu zijn er op dit forum ook een aantal cursussen. Misschien ben je daar ook al een beetje mee geholpen. Zie bijvoorbeeld
deze cursus over verdunnen en deze cursus over het begrip mol, cruciaal bij chemisch rekenen. Ook deze, over grootheden en eenheden, kan handig zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer