[natuurkunde] Deeltjesfysica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 28

[natuurkunde] Deeltjesfysica

Hallo allemaal!

Ten eerste wil ik zeggen dat ik niet probeer op te scheppen, maar ik ben erg slim. Dit brengt soms problemen met zich mee op school omdat het soms lastiger is om dingen op een "normaal" VWO niveau te bekijken. Meestal lukt het mij wel hier een differentiatie in te maken, maar met deeltjesfysica krijg ik dit echt niet voor elkaar.

De kennis van deeltjesfysica gaat al een stuk verder dan wij op school krijgen. Ik zie zelf deeltjes fysica al meer als quantumfysica en dus niet alleen in het kader van snel en klein, maar ook in het kader waarbij deeltjes erg zwaar zijn.

Heeft iemand misschien tips om toch iets bij de objectievere vorm van deeltjes fysica te blijven? De abstractere vorm gooit namelijk bijna alle regels over boort....

Alvast bedankt

Berichten: 1.211

Re: [natuurkunde] Deeltjesfysica

Ik persoonlijk snap je vraag niet. Welke "objectievere/abstracte vorm van deeltjesfysica"? Welke regels worden overboord gegooid?

Berichten: 28

Re: [natuurkunde] Deeltjesfysica

We kijken naar de basis in deeltjesfysica, daarbij hebben we het bijvoorbeeld ook over Higgs. Volgens onze lessen heeft Higgs massa nul en dat moeten we ook gebruiken op de toets, terwijl Higgs juist een korte tijd een hele hoge massa heeft.

Ik bekijk zelf altijd dingen heel complex en heb daar ook de kennis voor, nu moet ik iets simpels doen en iets wat technisch gezien niet helemaal klopt. Want massa nul of één invullen voor Higgs heeft namelijk een significant verschil ten opzichte van 125 GeVc^-2.

Mijn vraag gaat er dus om of iemand tips heeft om dingen dan toch wat simpeler te bekijken.

Ik snap dat het misschien ietwat onduidelijk was, maar mijn bèta kant is duidelijker beter ontwikkeld dan alfa ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.784

Re: [natuurkunde] Deeltjesfysica

Tycho.18 schreef: di 28 jun 2022, 23:11 Volgens onze lessen heeft Higgs massa nul en dat moeten we ook gebruiken op de toets
Kun je een citaat geven uit het boek waarin gezegd wordt dat "Higgs" massa nul heeft?
"Higgs" is nogal vaag, het kan het deeltje zijn, het veld, het mechanisme, meneer Higgs...

Het lijkt me sterk dat je een onjuist feit wordt onderwezen.
Wat is de toetsvraag waarbij je massa nul moet gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 192

Re: [natuurkunde] Deeltjesfysica

Meer algemeen gaat het er op school om dat je het antwoord geeft wat de leraar wil horen. Ook als dat fout is.

Berichten: 1.211

Re: [natuurkunde] Deeltjesfysica

Kun je meer van dat soort versimpelingen geven?

En waarom wordt de Higgsmassa 0 verondersteld?

Berichten: 28

Re: [natuurkunde] Deeltjesfysica

Xilvo schreef: wo 29 jun 2022, 11:59
Tycho.18 schreef: di 28 jun 2022, 23:11 Volgens onze lessen heeft Higgs massa nul en dat moeten we ook gebruiken op de toets
Kun je een citaat geven uit het boek waarin gezegd wordt dat "Higgs" massa nul heeft?
"Higgs" is nogal vaag, het kan het deeltje zijn, het veld, het mechanisme, meneer Higgs...

Het lijkt me sterk dat je een onjuist feit wordt onderwezen.
Wat is de toetsvraag waarbij je massa nul moet gebruiken?
Nee, want dit is iets wat tijdens de lessen naar voren is gekomen. Ik heb tevens ook nog niet de toets gehad. Als het gaat over Higgs massa nul, gaat het natuurlijk over een deeltje, ofwel een higgsboson.

Berichten: 28

Re: [natuurkunde] Deeltjesfysica

flappelap schreef: wo 29 jun 2022, 20:50 Kun je meer van dat soort versimpelingen geven?

En waarom wordt de Higgsmassa 0 verondersteld?
Het is logisch dat massa van een neutrino verwaarloosd mag worden, echter is er wel massa. Deze massa is zeer klein en het is daarom begrijpelijk dat deze verwaarloosd mag worden, maar zoals vele dingen in de natuurkunde, als ze groter worden kan niet alles verwaarloosd worden. Dus als ik een zeer grote hoeveelheid neutrino's heb, dan is de massa alsnog nul, want het wordt gezien als niet bestaand.

De Higgsmassa wordt 0 verondersteld aangezien het een zeer korte duur heeft.

Het is alleen lastig om je altijd aan te passen aan wat de docent wilt horen en daarom vraag ik mij af of iemand daar tips voor heeft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.784

Re: [natuurkunde] Deeltjesfysica

Gps schreef: wo 29 jun 2022, 13:52 Meer algemeen gaat het er op school om dat je het antwoord geeft wat de leraar wil horen. Ook als dat fout is.
Meer in het algemeen is dit onzin. Maar ook leraren kunnen fouten maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.784

Re: [natuurkunde] Deeltjesfysica

Tycho.18 schreef: wo 29 jun 2022, 23:13 De Higgsmassa wordt 0 verondersteld aangezien het een zeer korte duur heeft.

Het is alleen lastig om je altijd aan te passen aan wat de docent wilt horen en daarom vraag ik mij af of iemand daar tips voor heeft.
Zonder de context waarin dat gezegd is valt het moeilijk te beoordelen.
Een goede leraar zal juist blij zijn met een geïnteresseerde leerling en niet zomaar vragen afwimpelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: [natuurkunde] Deeltjesfysica

Het klinkt mij allemaal een beetje vreemd in de oren. In 2013 was het bepalen van de massa van het Higgs boson een examenvraag:

https://www.natuurkunde.nl/opdrachten/1 ... 13-1-opg-4

En het correcte antwoord is daar niet "0".

Verder kan ik de stelling dat de massa 0 wordt verondersteld vanwege de korte levensduur niet plaatsen. Er zijn talloze deeltjes met een korte levensduur waarvan de massa is bepaald. Je kunt denk ik het beste met je docent in gesprek gaan. Het kan best zijn dat hij/zij tijdens de les geen tijd heeft om een echt goede uitleg te geven, maar dat hij/zij na afloop wel dieper op zaken in kan gaan. Zo kan hij/zij ook helpen om te begrijpen waarom bepaalde dingen gedaan/gezegd worden. Ik denk dat dat je heel erg kan helpen.

Wat ik bedoel is dat je niet op zoek moet naar "tips om zaken simpeler te bekijken" maar naar een begrip waarom een vereenvoudigde voorstelling wordt gebruikt, wat nu precies de verschillen zijn met "het echte verhaal" en in hoeverre die vereenvoudigde voorstelling toch bruikbaar is.

Voor de rest is het ook "gewoon" een kwestie van accepteren dat je op de middelbare school nooit het complete verhaal leert. Het klinkt heel cru, maar wat je op de middelbare school leert kun je op de universiteit vaak in de eerste week al overboord gooien. Is het dan allemaal voor niets geweest? Helemaal niet, want wat je op de middelbare school leert is juist de basis waarmee je kunt gaan leren hoe het echt zit. Hoewel, ook op de universiteit leer je in eerste instantie vaak niet het complete verhaal, en echt begrip van de materie komt nóg veel later. Men is wat dat betreft nooit uitgeleerd.

Maar goed, als je je beseft dat je op de middelbare school vooral bezig bent met een basis aanleren, en dat het doel niet per se is om het complete/correcte verhaal in de vingers te hebben, is het misschien ook makkelijker accepteren dat je soms dingen moet doen waarvan je weet dat ze niet helemaal kloppen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.211

Re: [natuurkunde] Deeltjesfysica

Tycho.18 schreef: wo 29 jun 2022, 23:13
flappelap schreef: wo 29 jun 2022, 20:50 Kun je meer van dat soort versimpelingen geven?

En waarom wordt de Higgsmassa 0 verondersteld?
Het is logisch dat massa van een neutrino verwaarloosd mag worden, echter is er wel massa. Deze massa is zeer klein en het is daarom begrijpelijk dat deze verwaarloosd mag worden, maar zoals vele dingen in de natuurkunde, als ze groter worden kan niet alles verwaarloosd worden. Dus als ik een zeer grote hoeveelheid neutrino's heb, dan is de massa alsnog nul, want het wordt gezien als niet bestaand.

De Higgsmassa wordt 0 verondersteld aangezien het een zeer korte duur heeft.

Het is alleen lastig om je altijd aan te passen aan wat de docent wilt horen en daarom vraag ik mij af of iemand daar tips voor heeft.
Dat de gemiddelde levensduur van het Higgsdeeltje erg kort is, rechtvaardigt volgens mij niet om de massa op 0 te zetten. Dus dan vraag ik me af waarvoor die benadering wordt gebruikt.

Dat zou ook mijn tip zijn :P

Berichten: 28

Re: [natuurkunde] Deeltjesfysica

Dank jullie wel voor alle hulp! Ik denk dat mijn toetsantwoorden voor een leuke discussie gaat zorgen ;).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: [natuurkunde] Deeltjesfysica

Tycho.18 schreef: do 30 jun 2022, 23:55 Dank jullie wel voor alle hulp! Ik denk dat mijn toetsantwoorden voor een leuke discussie gaat zorgen ;).
Het is beter om die discussie vóór de toets te houden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.331

Re: [natuurkunde] Deeltjesfysica

Tycho.18 schreef: wo 29 jun 2022, 23:13 De Higgsmassa wordt 0 verondersteld aangezien het een zeer korte duur heeft.
Nee, de massa is 125 GeV. Het Higgs boson bestaat weliswaar zeer kort (in de orde van 10-22sec) maar daarom is de massa nog geen nul want het foton wordt verondersteld inderdaad een massa van nul te hebben maar is tegelijkertijd stabiel. Massa en levensduur gaan dus niet 1 op 1 samen. Geldt b.v. ook voor het neutron. In een atoomkern is het neutron stabiel maar een vrij neutron vervalt na ±15 min.

Reageer