[natuurkunde] brugschakeling Ugolf tekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[natuurkunde] brugschakeling Ugolf tekenen

Hallo iedereen,
ik heb tot nu toe alle oefeningen gemaakt. Deze lukt niet/ snap ik niet. Hoe weet je wat de Uin is, na de transformator?
Alvast bedankt!
Bijlagen
20220724_161450.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: burgelijk schakeling Ugolf tekenen

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: [natuurkunde] burgelijk schakeling Ugolf tekenen

Wat dat "in relatie tot de ingangsspanning" betekent is me ook niet duidelijk.
De spanning UAB zal een sinusvormige wisselspanning zijn. Als de transformator een verhouding van 1 op 1 heeft dan heeft die ook een RMS waarde van 120 V.

Berichten: 1.223

Re: [natuurkunde] brugschakeling Ugolf tekenen

Zet gewoon de ingangspanning op 1 Volt :P

Berichten: 82

Re: [natuurkunde] brugschakeling Ugolf tekenen

Ik denk dat men hier met "in relatie tot" bedoelt de faseverschuiving in de genoemde punten van de schakeling, alsmede de vorm daarvan over een enkele diode. De RMS waarde aan de secundaire zijde van de trafo is hierbij niet relevant. Tip: let op de 'polarity dots' van de trafo.

Berichten: 3.860

Re: [natuurkunde] brugschakeling Ugolf tekenen

hu even in je achterhoofd dat
1) de diodes alleen geleiden als de spanning hoger is dan de junctie spanning van ca 0.7V.
2) De uitgangs spanning na de diodes vanwege de capaciteit een tijdje hoog blijft (met een tijdconstante die volgt uit de R en C combinatie) waardoor de diodes dan gedurende een deel van de tijd uit zijn. Daarmee zou het moeten lukken.

Berichten: 13

Re: [natuurkunde] brugschakeling Ugolf tekenen

Ik lees dat je moeite hebt om te bepalen wat de Uin is en wat er gebeurt na de secundaire van de transformator.
In de diagrammen vraagt men golfvormen. De Uin van de schakeling is hier Up ( U primaire ). Theoretische gezien nog strikter en is het zelfs de spanning voor de fuse. Maar die invloed kan je verwaarlozen. 120 Volt RMS is een sinus met een amplitude van 170 Volt ( Uin X Sqrt(2) ). Die Uin , een sinus met amplitude 170 teken je dan op je diagram. Er is geen frequentie gegeven dus hier hoef je geen rekening mee te houden. Er staat geen windingsverhouding vermeld dus gaan we uit van 1:1. Nu die 2 zwarte stippen aan de transformator betekenen dat wanneer de ene stip + is dan ook de andere stip + is. De spanning aan de primaire is dus in fase met de spanning aan de secundaire. Dan weet je al dadelijk welk verloop Uab heeft want die is dezelfde als Uin. Voor Uad redeneer je als volgt. Zolang de spanning positief is spert de diode tussen AD en in de positieve fase volgt punt A dan mooi de positieve waarden van de sinus. Echter wanneer de spanning in A negatief wordt en meer bepaald kleiner wordt dan - 0.7 Volt zal de diode tussen punt A en D beginnen geleiden en de spanning op punt A kan dan niet kleiner worden dan -0.7 volt en zal deze de negatieve waarden in punt A van de sinus niet volgen.
In de plaats daarvan krijg je een horizontaal verloop op -0.7 Volt voor Uad zolang je in het negatieve deel van Uin zit.
Voor Ucd : Dit is eigenlijk de Uuit = uitgangspanning van de schakeling of Uc tov massa. Het negatieve deel van de sinus golf wordt omgeklapt en nu heb je bijna een DC spanning. Door middel van een weerstand en condensator wordt de uitgangsspanning afgevlakt en benadert deze nog beter een DC spanning weliswaar met wat rimpel. Ik had ook de tijdsdiagrammen kunnen tekenen maar die kan je nu zeker wel vinden. Je kan alles op 1 diagram tekenen met verschillende kleuren. Alles wordt getekend relatief tov Uin. Of je kan verschillende diagrammen tekenen wanneer de spanning in grote te veel variëren , maar dat is hier niet het geval.

Reageer