[scheikunde] Concentratie vraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] Concentratie vraag

Kan iemand helpen?
Ik kom niet verder dan dit.
Bijlagen
Dit heb ik
Dit heb ik
Het is vraag 7
Het is vraag 7

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Concentratie vraag

Yasser848 schreef: do 22 sep 2022, 14:56 Kan iemand helpen?
Ik kom niet verder dan dit.
De aanpak met BOE-schema's en dergelijke is altijd goed, alleen pas je hem hier niet goed toe. Ik ga proberen om je de goede kant op te sturen, zonder al te veel weg te geven. Daarvoor maken we even een omweggetje, ik zal later uitleggen waarom.

Stel je eens voor dat de opgave net andersom was:

1. Je begint met de oplossing van KSCN (10 mL 0.50 M)
2. Daar doe je 1 g KBr bij
3. Vervolgens voeg je 1 liter AgBr-suspensie toe

Hoe worden dan je BOE-schema's voor elke stap? Bedenk dat het einde van stap 1 het begin van stap 2 is en het einde van stap 2 het begin van stap 3.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 15

Re: Concentratie vraag

Ik heb het geprobeerd, maar ik weet niet of het echt klopt.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Concentratie vraag

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Concentratie vraag

Yasser848 schreef: do 22 sep 2022, 17:14 Ik heb het geprobeerd, maar ik weet niet of het echt klopt.
Dat maakt het er nog niet beter op. Je de BOE-schema's opstellen in mol/L, net zoals je eerst deed.

Verder is het denk ik goed dat je eerst opschrijft wat er precies gaat gebeuren bij elke stap.

Dus:
1. Je hebt een oplossing van KSCN. Wat is daarin aanwezig?
2. Je doet daar KBr bij. Wat gebeurt er? Zijn er dingen die met elkaar kunnen reageren? Wat is dan de reactie?
3. Nu doe je daar een suspensie van AgBr bij. Wat kan er dan allemaal gebeuren?

Als je weet wat er gebeurt kun je daarna gaan rekenen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Concentratie vraag

Dus ik moet precies doen wat ik in de foto’s had gedaan. Maar het moet in mol/L in plaats van mL, toch?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: [scheikunde] Concentratie vraag

Probeer slimmer die vragen 1-2-3 van Marko te beantwoorden, kort en bondig, want als mol/L of mol/mL het enige probleem was had Marko je dat wel gezegd hoor.

Ik zou je ook wel willen helpen, rekenen kan ik wel, alleen de scheikunde van deze reacties ken ik niet en dat is toch echt wel stap 1.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Concentratie vraag

Oké, bedankt Jan. dus:
1. Je hebt een oplossing van KSCN. Wat is daarin aanwezig?
Antwoord: kaliumdeeltjes en SCN-deeltjes.
2. Je doet daar KBr bij. Wat gebeurt er? Zijn er dingen die met elkaar kunnen reageren? Wat is dan de reactie?
K en Br zijn volgens tabel 45A 'goed oplosbaar' en die gaan dus uit elkaar en dan is er meer K. De SCN-deeltjes zitten er nog in samen met de Br-deeltjes.
3. Nu doe je daar een suspensie van AgBr bij. Wat kan er dan allemaal gebeuren?
Ag en Br zijn 'slecht oplosbaar', maar er is ook nog Br 'in het buisje', dus er zal een evenwichtsreactie ontstaan en de Ag-deeltjes kunnen binden met de SCN-deeltjes.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] Concentratie vraag

Even een korte reactie omdat ik niet in de gelegenheid ben om te helpen.
Er komt niet veel scheikunde aan te pas. Het gaat alleen om twee slecht oplosbare zouten, te weten AgBr en AgSCN. zie tabel 46 Binas.

Je hebt een verzadigde oplossing van AgBr. Je voegt bromide toe. Hierdoor wordt [Ag+] verkleind. Bereken deze verkleinde concentratie.

Je voegt SCN- toe. Bereken de concentratie SCN-.

Kijk nu of [Ag+] x [SCN-] groter, gelijk of kleiner is dan Ks en of er dus wel of niet AgSCN neerslaat, meer is het niet naar mijn idee.

ps. Helaas kan ik je huiswerk niet lezen. Misschien beter verder in te typen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: [scheikunde] Concentratie vraag

Yasser848 schreef: zo 25 sep 2022, 18:47 Oké, bedankt Jan. dus:
1. Je hebt een oplossing van KSCN. Wat is daarin aanwezig?
Antwoord: kaliumdeeltjes en SCN-deeltjes.
2. Je doet daar KBr bij. Wat gebeurt er? Zijn er dingen die met elkaar kunnen reageren? Wat is dan de reactie?
K en Br zijn volgens tabel 45A 'goed oplosbaar' en die gaan dus uit elkaar en dan is er meer K. De SCN-deeltjes zitten er nog in samen met de Br-deeltjes.
3. Nu doe je daar een suspensie van AgBr bij. Wat kan er dan allemaal gebeuren?
Ag en Br zijn 'slecht oplosbaar', maar er is ook nog Br 'in het buisje', dus er zal een evenwichtsreactie ontstaan en de Ag-deeltjes kunnen binden met de SCN-deeltjes.
OK, dit ziet er best goed uit. Nog een extra vraag:

Wat zit er nu precies allemaal in die suspensie van AgBr? Of anders gezegd: wat is een suspensie en wat is het verschil met stap 1 en stap 2?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer