[biologie] Welke gedragsvormen bij apen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[biologie] Welke gedragsvormen bij apen

Ik moet binnenkort naar een dierentuin (Artis) en het sociale gedrag van de zwarte makaken bestuderen (hierbij ga ik protocollen en ethogrammen gebruiken) (ik zit in 5vwo voor de duidelijkheid).
Mijn onderzoeksvraag is: Welke sociale omgangsvormen hebben de zwarte kuifmakak binnen een groep?

Mijn eerste vraag is: ik heb moeite met het kiezen van een selectie omgangsvormen, welke en hoeveel zou ik het best kunnen kiezen.

Mijn tweede vraag is: in mijn hypothese wilde ik vooral ingaan op de bouw van de hersenen van de zwarte makaken en de mens en daaruit een hypothese over de sociale omgangsvormen van de zwarte makaken. Is dit een slim idee?

Berichten: 15

Re: [biologie] Welke gedragsvormen bij apen

Heeft iemand misschien al een idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: [biologie] Welke gedragsvormen bij apen

Ik weet werkelijk niks van apen of sociaal gedrag of wat dan ook. Maar ik weet wel dat Frans de Waal hier wel veel vanaf weet en er ook een aantal boeken over geschreven heeft. Misschien kan je daar wat mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: [biologie] Welke gedragsvormen bij apen

Of anders diens oud leraar Jan van Hooff. Ik vermoed dat als je deze een email stuurt met concrete vragen hij je nog zal antwoorden ook. Hoewel gepensioneerd is zijn mail adres (van de U van Utrecht) nog te vinden (en ik denk nog in gebruik aangezien hij daar nog regelmatig lezingen gaf).

Reageer