[scheikunde] pH berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] pH berekening

Hoi,

ik heb een vraag waar ik echt niet uitkom.
De dichtheid van geconcentreerd zoutzuur, dat 37% (w/w) HCl bevat, is
1,19 g/ml .
a. Welk volume van deze oplossing zou verdund moeten worden
tot 500,0ml om een oplossing te krijgen van 250mM HCl?
b. Wat is de pH van de bij a verkregen oplossing?

Bij a , heb ik berekend: 10,4 ml HCl
Bij b dacht ik om gewoon de -log(250x 10^-3) te nemen, maar dan kom ik uit op een pH van 0,602.... Behoorlijk zuur.

Weet iemand wat ik fout doe?
Hulp en of uitleg over het berekenen van verdunningen en de pH hiervan etc zal best fijn zijn!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: pH berekening

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".

Berichten: 53

Re: [scheikunde] pH berekening

Volgens mij zijn beide antwoorden correct. Zie eerlijk gezegd niet wat je probleem met b) zou moeten zijn. 250 mM = 0,25 M, dus 0 < pH < 1 voor éénwaardig zuur (wat zoutzuur is).

Berichten: 13

Re: [scheikunde] pH berekening

Dankjewel!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: [scheikunde] pH berekening

Ik kom ook op jouw waardes uit. Dus jouw antwoorden zijn goed of ik maak dezelfde fout als jij.

Berichten: 13

Re: [scheikunde] pH berekening

een vraagje, moet ik bij b de Ph meten van de oplossing van 250 mm? Of hangt dit niet af van het volume wat ik erbij heb toegevoegd

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: [scheikunde] pH berekening

Er wordt gevraagd naar de pH van een 250 mM oplossing. Dan is het totale volume niet van belang.
Maar als je aan het bij a berekende volume water toevoegt tot je een liter hebt (i.p.v. een halve liter), dan heb je natuurlijk geen 250 mM oplossing meer maar een 125 mM oplossing, met een pH die ongeveer 0,3 hoger is.

Berichten: 13

Re: [scheikunde] pH berekening

Ohh en bij deze vraag dan?
Martijn pipetteert 5,00ml van een 0,1M HCl oplossing in een 100,0ml
maatkolf en vult de maatkolf aan tot de streep met demiwater. Wat is
de concentratie zoutzuur in de oplossing (uitgedrukt in Molair)?
en welke pH heeft de oplossing die bij opgave b wordt gemaakt?

uit c1 x v1 = c 2 x v2 volgt dus dat c2= 0,005 M. Mag ik ook weer gewoon hieruit de pH bepalen? Dus -log(0,005 )= 2,301...
En m.b.t significantie, de concentratie is berekend in 1 significant getal. dus het aantal decimalen van de pH moet ook in 1 decimaal gegeven worden, dus 2,3?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: [scheikunde] pH berekening

De berekende pH is correct.
Om het aantal decimalen te bepalen zou je eigenlijk een foutenanalyse moeten doen.
Als de concentratie bekend is op 1 significant cijfer (0,005) dan zou hier een pH in 1 significant cijfer 2 opleveren. Dat is teveel afgerond. 2,3 lijkt me dan redelijk.

Berichten: 53

Re: [scheikunde] pH berekening

joriswd schreef: di 17 jan 2023, 11:58En m.b.t significantie, de concentratie is berekend in 1 significant getal. dus het aantal decimalen van de pH moet ook in 1 decimaal gegeven worden, dus 2,3?
Dit is significantieregel #3, de laatste die je leert (na optellen/aftrekken, en delen/vermenigvuldigen): aantal cijfers achter de komma van de pH = aantal significante cijfers van de concentratie en vice versa. Dus pH = 2,3 is goed. Reden is dat de 2 van 2,3 van de rekenwaarde 10-3 afkomstig is (geen typfout!) en rekenwaarden hebben 'oneindige' significantie.

Berichten: 1

Re: [scheikunde] pH berekening

Hoi, zou iemand mij kunnen helpen met de berekening van vraag A? ik kom namelijk niet op 10,4 ml uit dus ik weet niet wat er fout gaat... alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: [scheikunde] pH berekening

eliselojacz schreef: zo 29 jan 2023, 20:26 Hoi, zou iemand mij kunnen helpen met de berekening van vraag A? ik kom namelijk niet op 10,4 ml uit dus ik weet niet wat er fout gaat... alvast bedankt!
Laat eens zien wat je gedaan hebt.

Reageer