[scheikunde] concentratie salicylzuur bij standaardreeks

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] concentratie salicylzuur bij standaardreeks

Hey, ik ben een studente uit het 6de jaar wetenschappen.

Ik houd mijn eindwerk over aspirine en ik wil de gehalte salicylzuur bepalen van mijn gesynthetiseerde aspirine met fotospectrometer. Ik moet wel volgens de werkwijze eerst de gehalte salicylzuur bepalen in mijn standaardreeks. Ik heb geen idee hoe ik dat moet doen sinds ik het heel ingewikkeld vind. De gegevens voor de moederoplossing gaan als volgt:

Bereiding moederoplossing:
1. 0,250 gram salicylzuur oplossen met ethanol 50% in een 250 ml maatkolf.
2. De oplossing 1:10 verdunnen in een maatkolf van 100 ml met ethanol 50%.

Ik heb bij stap 1 kunnen berekenen hoeveel de concentratie van salicylzuur bedraagt in de 250ml: 0,00724 mol/L maar verder dan dat kan ik niet...stap 2 weet ik niet hoe ik daar aan moet beginnen...

Tenslotte is er verder te berekenen hoeveel de concentratie salicylzuur bedraagt als je 1ml moederoplossing samen mengt met 8ml demiwater en 1ml van 0,1M FeCl3.

Ik hoop dat iemand me met dit probleem kan verder helpen, want ik zit echt vast...

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: concentratie salicylzuur bij standaardreeks

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: concentratie salicylzuur bij standaardreeks

Je uitkomst voor stap 1 klopt. Als dat is doordat je bewust de juiste stappen hebt gezet dan begrijp ik niet waaarom je in stap 2 vastloopt.

Laat ik daarom eens proberen om dit:
burçiiin25 schreef: za 21 jan 2023, 12:11 2. De oplossing 1:10 verdunnen in een maatkolf van 100 ml
iets concreter te maken voor je:
  1. neem met een pipet 10 mL oplossing uit de 250 mL maatkolf,
  2. breng dat over in een 100 mL maatkolf
  3. vul aan tot 100 mL met 50% ethanol.
Helpt dat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [scheikunde] concentratie salicylzuur bij standaardreeks

Als ik dan uitreken kom ik op 2,896E-5 mol/L bij stap 2. Klopt dit? Ik heb de verdunningsregel ( c1 . V1 = c2 . V2) toegepast.

Als het nu klopt dan snap ik het.

Dankjewel!

Reageer