[natuurkunde] Oefening elektrostatica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[natuurkunde] Oefening elektrostatica

Iemand die deze oefening wel kan oplossen?

Een verticaal homogeen elektrisch veld wordt opgewekt door een spanning van 1000 V te zetten over twee parallelle metalen platen die een afstand h van 10 cm uit elkaar staan. Men brengt nu een geladen massa in dit elektrische veld met een lading van -0.001C. Waaraan moet de massa van deze lading gelijk zijn zodat deze kan blijven zweven?

Dankjewel!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: Oefening elektrostatica

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: Oefening elektrostatica

lms schreef: vr 17 mar 2023, 10:22 Iemand die deze oefening wel kan oplossen?
Jazeker. Maar wij maken jouw huiswerk niet voor je. Laat eens zien wat je zelf geprobeerd hebt?

Berichten: 3.780

Re: [natuurkunde] Oefening elektrostatica

wat weet je van de richting van de platen?
Laatst gewijzigd door HansH op za 18 mar 2023, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Berichten: 3.780

Re: [natuurkunde] Oefening elektrostatica

of kun je uit de opgave hierboven al iets afleiden over de benodigde richting van de platen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: [natuurkunde] Oefening elektrostatica

HansH schreef: za 18 mar 2023, 11:39 Ik neem even aan dat in de opgave vermeld stond dat het om 2 horizontale platen boven elkaar gaat? want je wilt blijkbaar iets laten zweven.
Anders krijg je geen "verticaal homogeen elektrisch veld".

Berichten: 3.780

Re: [natuurkunde] Oefening elektrostatica

ja dat zag ik net te laat, maar je was me net voor met citeren, dus nu is een deel al verklapt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.563

Re: [natuurkunde] Oefening elektrostatica

img324.jpg
snap je dat de grootte van de elektrische veldsterkteE gelijk is aan 1000V/0,1m=10000V/m??

Berichten: 3.780

Re: [natuurkunde] Oefening elektrostatica

De vraag is nu hoe je van de eigenschappen van het plaatje hierboven tot een kracht kunt komen en wat je daar voor nodig hebt: spanning, veldsterkte afstand tussen de platen, lading of nog iets anders.

Berichten: 9

Re: [natuurkunde] Oefening elektrostatica

Ahzo, ik wist niet dat je ervanuit mocht gaan dat de potentiaal van de negatieve plaat gelijkgesteld kon worden aan 0V.
Het is me nu inderdaad gelukt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: [natuurkunde] Oefening elektrostatica

lms schreef: zo 19 mar 2023, 12:41 Ahzo, ik wist niet dat je ervanuit mocht gaan dat de potentiaal van de negatieve plaat gelijkgesteld kon worden aan 0V.
Dat hoeft ook niet. De spanning, het potentiaalverschil, is 1000 V.
1000 V en 0 V geeft hetzelfde resultaat als +500 V en -500 V, of 2500 V en 1500 V.

Mooi dat het gelukt is!

Reageer