[natuurkunde/scheikunde] vrijgekomen energie in een cilinder

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[natuurkunde/scheikunde] vrijgekomen energie in een cilinder

hallo allemaal..

als eerst: geweldig forum dit! heb er al veel informatie uit :)

maar toch heb ik nog een vraagje..

ik moet voor school een profielwerkstuk maken. dit gaat over het energieverlies in een waterstofkringloop.

nu weet ik hoe ik door middel van een aantal proefjes met een duplica van een cilinder, kan bepalen hoeveel kracht er uitgeoefend word op de zuiger, bij de explosie van waterstof en zuurstof( in een bepaalde verhouding)

nu wil ik weten of dit om te rekenen is naar de hoeveelheid energie die vrijgekomen is bij de explosie.. en of ik deze energie in een energievergelijking kan zetten tegenover elektrische energie, die we nodig hebben om de waterstof en zuurstof te verkrijgen.

(E(elektrisch)= E(explosie)+E(verloren)

we willen dus bepalen hoeveel energie er verloren gaat in deze kringloop. is het mogelijk om zo'n energievergelijking te maken, of staan de elektrische energie en de energie, vrijgekomen bij de explosie, geheel los van elkaar?

we hebben een verband ontdekt tussen de benodigde elektrische energie en de hoeveelheid (mL) vrijgekomen water- en zuurstof.

Berichten: 200

Re: [natuurkunde/scheikunde] vrijgekomen energie in een cilinder

Je kunt in je BINAS de ontledingswarmten vinden van bepaalde stoffen? Aan de hand daarvan zou je wel kunnen berekenen hoeveel energie er theoretisch gezien zou moeten vrijkomen.

Berichten: 3

Re: [natuurkunde/scheikunde] vrijgekomen energie in een cilinder

in mijn binas staan geen ontledingswarmten..

en als ik die ontledingswarmten weet, hoe moet ik dan verder?

Berichten: 26

Re: [natuurkunde/scheikunde] vrijgekomen energie in een cilinder

Als je hebt gemeten wat de E(elektrisch) is zoals je dat zelf noemt dan heb je dus 2 van de 3 onbekenden. en kun je de laatste oplossen.

Dit is je verloren energie.

Verbrandingswarmte van waterstof staat wel in BINAS. Probeer tabel 28A
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar ook niet eenvoudiger dan dat.

(Einstein)

Berichten: 3

Re: [natuurkunde/scheikunde] vrijgekomen energie in een cilinder

de stookwaarden van waterstof zijn bij mij bekend.. dat weet ik in binas te vinden.

maar als ik dus E(elektrisch) weet, hoezo zijn dan 2 van de 3 bekend? ik weet dan nog steeds niet hoeveel energie er vrijkomt bij de explosie van waterstof en zuurstof..

en is deze energie gelijk te stellen aan elkaar zoals ik in die vergelijking deed? dat is mijn vraag...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde/scheikunde] vrijgekomen energie in een cilinder

Die vrijkomende energie, dat zijn nou juist die stookwaarden. Dat dat een grote klap geeft, tja, dat is maar een kwestie van de tijd waarin die energie vrijkomt.

Elektrisch ontleden van water zou volgens mij grotendeels een kwestie van bindingsenergie H-H, O=O en H-O-H moeten zijn. Maar dat is nogal lang geleden, dus dat mag iemand eerst even bevestigen.

die bindingsenergieën staan netjes in BINAS.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer