Halsbandparkiet.

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Halsbandparkiet.

Waarschijnlijk speelt een neveneffect van pigmentatie ook een rol. Bruine, zwarte en grijze veren bevatten het pigment melanine, dat de veren niet alleen kleur geeft maar ze ook sterker maakt, en beter bestand tegen slijtage. Zwarte kraaien en bruine mussen hebben dus een verstandige keus gemaakt. Bij een meeuw zijn de vleugel grijs, en de vleugeltips zelfs zwart. Dat zijn de veren die het zwaarst belast worden. (1) Het is denkbaar dat het gele pigment de veren niet versterkt.
Seagull_in_flight_by_Jiyang_Chen.jpg
1280px-Rock_dove_-_natures_pics.jpg
Bron foto's: wikipedia (2, 3)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: Halsbandparkiet.

jkien schreef: zo 25 jul 2021, 12:07 Bruine, zwarte en grijze veren bevatten het pigment melanine, dat de veren niet alleen kleur geeft maar ze ook sterker maakt, en beter bestand tegen slijtage.
Dat was nieuw voor mij!
Het verklaart dan waarschijnlijk waarom er zoveel zwarte en donker gekleurde vogelsoorten zijn terwijl dat zeker geen ideale schutkleur zal zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Halsbandparkiet.

Er zijn in Nederland wel twee inheemse groene vogelsoorten: de groenling en de sijs. Ze zijn weliswaar minder felgroen gekleurd dan de parkiet, maar wel hroen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: Halsbandparkiet.

Rhiannon schreef: ma 26 jul 2021, 17:19 Er zijn in Nederland wel twee inheemse groene vogelsoorten: de groenling en de sijs. Ze zijn weliswaar minder felgroen gekleurd dan de parkiet, maar wel hroen.
Dank je. Die had ik niet gezien. Ze zijn inderdaad bij lange na niet zo felgroen als de halsbandparkiet en zullen niet zo perfect in een bladerdek verdwijnen.

Met name de groenling had wel wat meer z'n best mogen doen om z'n naam eer aan te doen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Halsbandparkiet.

Rhiannon schreef: ma 26 jul 2021, 17:19 Er zijn in Nederland wel twee inheemse groene vogelsoorten: de groenling en de sijs. Ze zijn weliswaar minder felgroen gekleurd dan de parkiet, maar wel hroen.
De groene specht is ook inheems, en echt groen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: Halsbandparkiet.

Marko schreef: ma 26 jul 2021, 20:31 De groene specht is ook inheems, en echt groen.
Dank je. Groen, maar ook nog niet zo felgroen als de halsbandparkiet, als ik op het plaatje op Wikipedia mag afgaan.

Ik vroeg me af waarom er geen groene inheemse vogels waren omdat dat een goede schutkleur tussen (boom)bladeren zou zijn.

Bij deze vogel geldt dat niet, want die schutkleur wordt weer volkomen verknoeid door die rode kop.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Halsbandparkiet.

Als ik Wikipedia mag geloven zit de groene specht ook vrij weinig in de bomen, dus wat dat betreft niet zo'n relevant voorbeeld...

Maar, je zou er van versteld staan hoe goed ook niet-groene kleuren nog kunnen camoufleren. Een koolmees bijvoobeeld is nauwelijks zichtbaar als die in een boom zit terwijl die toch een felgeel gekleurde borst met stropdas heeft. Op zich niet vreemd want een boom is geen egaal groen vlak maar vaak een afwisseling tussen bruin/geel/groen, met blauwe/witte/grijze lucht die tussen de bladeren door schijnt. Een patroon van (om het even welke) kleuren camoufleert beter dan een egaal groene tint.

Vanaf foto's op internet is dat moeilijk te beoordelen, maar dat is meer een sampling bias. De foto's zijn immers bedoeld om de vogel goed te laten zien, en daar waar de camouflage zijn werk deed is er waarschijnlijk niet eens een foto genomen.

Dat gezegd hebbende, ik heb halsbandparkieten wel eens met een paar honderd niet in de boom zien zitten; dat wil zeggen, ik wist dat ze er zaten maar om ze te zien moest je echt je best doen. Dus die min of meer egaal groene kleur deed toen ook zijn werk.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: Halsbandparkiet.

Marko schreef: di 27 jul 2021, 10:13 Dat gezegd hebbende, ik heb halsbandparkieten wel eens met een paar honderd niet in de boom zien zitten; dat wil zeggen, ik wist dat ze er zaten maar om ze te zien moest je echt je best doen. Dus die min of meer egaal groene kleur deed toen ook zijn werk.
Dat viel me op en dat is waarom ik me afvroeg waarom er geen inheemse vogels zijn met een dergelijke kleur.

Vogels zitten niet voortdurend en alleen maar in bomen en andere omgeving of achtergrond maakt een andere kleur of tekening weer beter als camouflage. Maar blijkbaar biedt die felgroene kleur de halsbandparkiet voordeel in z'n oorspronkelijke habitat terwijl het blijkbaar ook hier op z'n minst geen belemmering is om succesvol te zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Halsbandparkiet.

Grotere zichtbaarheid hoeft overigens niet te correleren met een lagere overlevingskans. Er is een zangvogeltje, het ornaatelfje, dat tweemaal per jaar in de rui gaat. Het mannetje is in het broedseizoen prachtig blauw, en daarbuiten grauwbruin, de schutkleur. Ze leven in groepen, en als er eentje een gevaar ziet en de alarmkreet slaakt, vliegen de voorzichtigste vogeltjes meteen op. Aan het eind van het broedseizoen ruien sommige mannetjes veel later dan anderen. Onderzoekers konden daardoor de voorzichtigheid van blauwe en bruine mannetjes vergelijken. Ze speelden een geluidsopname van de alarmroep af, en telden de vogeltjes die opvlogen. Het bleek dat blauwe mannetjes vaker opvlogen dan bruine mannetjes, blijkbaar maakte hun opvallende kleur ze voorzichtiger: conspicuous birds are cautious birds.

Male_and_female_superb_fairy_wren.jpg
Bron foto: wikipedia

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: Halsbandparkiet.

Het is grappig te zien wat voor overlevingsstrategieën er allemaal zijn, en hoe die gecombineerd worden met de noodzaak in de paartijd een voldoende aantrekkelijke (en dus vaak opvallende) potentiele partner te zijn.

Dit vogeltje "kiest" er blijkbaar voor een deel van het jaar heel opvallend te zijn, wat wel energie kost omdat het vaker moet opvliegen bij mogelijk gevaar.
De kosten van het twee maal per jaar van uiterlijk veranderen wegen blijkbaar ook tegen de baten op.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Halsbandparkiet.

Xilvo schreef: di 27 jul 2021, 12:08 De kosten van het twee maal per jaar van uiterlijk veranderen wegen blijkbaar ook tegen de baten op.
Het zijn net mensen... 8-)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: Halsbandparkiet.

Marko schreef: di 27 jul 2021, 12:14 Het zijn net mensen... 8-)
Die gaan vaak nog veel verder ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Halsbandparkiet.

Ik heb nog eens wat foto's er van bekeken
Wat me opviel dat ze niet egaal groen zijn.
Dat scheelt een slok op een borrel bij camouflage.

Reageer