Simpele uitleg over het secundaire xyleem van loof- en naaldhout/bomen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Simpele uitleg over het secundaire xyleem van loof- en naaldhout/bomen

Goedemorgen iedereen,

Allereerst, dit is mijn eerste keer dat ik hier een vraag stel, mocht ik verkeerd zitten, corrigeer mij gerust. Daarnaast heb ik pogingen gedaan op het forum te zoeken naar het antwoord maar ik kom er echt niet uit.

Het zit zo: Ik ben een Tweedejaars Bouwkunde student en momenteel volg ik een module over materialen en grondstoffen. Hierin worden bijna alle soorten materialen en grondstoffen die betrekking hebben op de bouw behandeld, ook sommige die niet helemaal van belang zijn voor de bouw, maar wel erg interessant om te weten.

Momenteel wordt het onderwerp 'Hout' behandeld. Lang verhaal kort, in het laatste college ging het over de opbouw van de houtvezels binnen loof- en naaldhout en de relatie van deze vezels met de werking van hout.

Al gauw komen de woorden houtvaten (loofbomen) en tracheïden (naaldbomen) tevoorschijn. Na wat rond te hebben gekeken op het internet kwam ik al gauw het woord Xyleem tegen toen begon het allemaal wat vager te worden.

Op de ene site geeft men aan dat tracheïden juist een dikke wand hebben en op de andere site geven ze weer aan dat ze een dunne wand hebben die juist makkelijk water door laat.

Nu wil ik dus weten, hoe zit het nou werkelijk in elkaar? Hebben houtvaten dan gesloten cellen die een grotere 'weerstand' bieden waardoor water niet makkelijk doorgevoerd kan worden? Hebben tracheïden wel of niet dikke celwanden?

Tot slot, ik heb het idee dat de voornaamste reden dat de bomen van elkaar verschillen, het type houtvezels zijn.

Bij voorbaat dank!

Groet,

Quentin
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-09-10 104737.png

Reageer