Fosfor in het Amazonebekken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6

Fosfor in het Amazonebekken

Vandaag weer iets geleerd wat ik nog niet wist. 
Bron: BBC "World’s Weirdest Events”.
 
De fosfor die nodig is voor leven wast door de regen het Amazonebekken uit en zo de Atlantische oceaan in.
 
De fosfor die door het leven in het Amazonebekken opgenomen wordt, blijkt daar niet oorspronkelijk voor te komen, maar afkomstig te zijn uit de Sahara.
 
Per jaar waait 30 miljoen ton saharastof naar het Amazonebekken.
Daarvan bestaat 22 duizend ton uit fosfor afkomstig van de Bodélé depressie in Tsjaad (foto). Dit was ooit een meer waarvan het leven dat er was tot stof vergaan is. Een deel daarvan is fosfor dat nu met de wind opwaait.
 
In de uitzending werd één aspect van deze situatie in het geheel niet belicht. Ik bedacht mij dat als de ideeën die er al langer rondzoemen om de Sahara op grote schaal te cultiveren ten uitvoer worden gebracht, de fosfortoevoer naar de Amazone stopt en dat daarmee het regenwoud aldaar de nek wordt omgedraaid. Cultivering van de Sahara zou voor voedselproductie zijn en niet zozeer voor zuurstofproductie. Gezien het belang van het Amazone-regenwoud voor de zuurstofproductie van de planeet, zou dit drastische gevolgen hebben voor de ontwikkeling van het leven op Aarde. 
Bijlagen
Screen Shot 2015-10-01 at 22.56.11.png
Screen Shot 2015-10-01 at 22.56.11.png (706.3 KiB) 1022 keer bekeken
"Condemnation without investigation is the height of ignorance."  Albert Einstein

Berichten: 1.816

Re: Fosfor in het Amazonebekken

In Nederland heb je ook zeer vruchtbare plekken door het Sahara stof, dus gaat het niet alleen om het Amazone gebied. Daarnaast het zeeleven daar. Er zijn altijd gevolgen als je een bestaand evenwicht gaat veranderen, maar ik zie dat niet zo snel gebeuren. Die Sahara is behalve zeer groot, ook niet zo makkelijk vol te zetten met planten enz. En breidt nog steeds uit.
 
In de Romeinse tijd was de Sahara vele malen kleiner, verhalen genoeg over Leeuwen enz. Toen bestond het Amazone gebied ook al.  Denk dat er grotere zorgen zijn op milieu gebied dan jouw punt.   
LiA

Reageer