Welke boom of plant is het oudst wanneer deze voor het eerst bloeit of vruchtzet

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 416

Welke boom of plant is het oudst wanneer deze voor het eerst bloeit of vruchtzet

Mijn vraag is dus hoe oud is de oudste boomsoort of plantensoort als deze voor het eerst gaat bloeien of vruchten geven (even ervan uitgaan dat elke boom of plant hier groeit in een gebied waar de klimatologische omstandigheden optimaal zijn).
Een voorbeeld:
Als je een kersenpit poot (dat wel een jaar kan duren voordat die ontkiemt) dan duurt het ongeveer 4 jaar voordat die voor het eerst gaat bloeien en het jaar daarop, dus als je na ontkieming 5 jaar hebt gewacht verschijnen na de bloei de eerste kersen in dit geval.
Bij een walnoot bijv. kan zoiets wel 10 jaar duren.
Bij appels een jaar of 5 tot 6.
Bij tropische vruchten precies hetzelfde, dat de leeftijd van eerste bloei en vruchtzetting zeer uiteenlopend is in de tropen, in ons klimaat is het een slechts bij uitzondering mogelijk, maar goed dat doet even niet ter zake.
Bij een mango bijv. kan dat zo'n 4 tot 5 jaar duren.
Bij papaya's kan dat een jaar of 3 duren.
Bij een mangistan duurt zoiets 10 tot 15 jaar.
Bij kokosnoten kan dat zo'n 12 jaar duren.
En toen las ik dat het bij die mini kokosnoten, de coquito, als je die opkweekt uit dat nootje je vervolgens zo'n 50 tot 60 jaar geduld moet hebben eer die voor het eerst bloeit en vrucht geeft.
Een behoorlijk lange tijd weliswaar.
Maar zijn er ook planten of bomen waar zoiets nog veel langer duurt?
En welke plant of boom duurt dat het langst, dus voor welke boom of plant die je uit de pit of zaad opkweekt moet je het meeste geduld voor hebben en hoeveel geduld moet je daar voor hebben?
Iemand die dit toevallig weet?
 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Welke boom of plant is het oudst wanneer deze voor het eerst bloeit of vruchtzet

Na een beetje zoeken stuitte ik op de Corypha Umbracolifera die maar één keer bloeit als deze 30 tot 80 jaar oud is. Maar de bamboesoort Phyllostachys Bambusoides kan er ook wat van, met een bloeiinterval van maar liefst 130 jaar: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Phyllostachys_bambusoides

Of die laatste ook de 'winnaar' is, is lastig te zeggen. Ik kwam ook mythes tegen uit het Boeddhisme over een plant die elke 3000 jaar in bloei zou staan, maar dat lijkt me terecht een mythe.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer