kat en komkommer

Moderator: ArcherBarry

Reageer

kat en komkommer

Kan er iemand een wetenschappelijke uitleg geven bij dit gedrag?
 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kat en komkommer

De kat schrikt ervan dat hij plotseling en ongemerkt door iets benaderd is. De veiligste reactie is dan om eerst afstand te nemen, en pas daarna te bekijken wat er precies aan de hand is.

Berichten: 12.262

Re: kat en komkommer

Dan zou het niet specifiek voor komkommers moeten zijn, maar ook werken met iets van vergelijkbaar formaat. Werkt dit ook met pakweg een meloen, bloempot, kopje, bord of iets dergelijks?

Ik heb geen kat om het op te testen, maar wel eens de theorie gehoord dat het komt omdat de kat het voor een slang aanziet.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kat en komkommer

Als het iets is dat voor een kat onmiddellijk als ongevaarlijk te herkennen is zou de schrikreactie dan niet op moeten treden.
 
Maar eventueel zou het ook nog kunnen dat de kat schrikt van het feit op zich dat er iets (wat dan ook) in slaagt hem ongemerkt te benaderen, hij schrikt dan als het ware van zijn eigen onachtzaamheid. Maar ik weet niet of een kat daartoe qua intelligentie in staat is.

Berichten: 12.262

Re: kat en komkommer

Misschien - ik heb getracht een filmpje te vinden van een hond die bang is van een komkommer, maar die zijn er nauwelijks. Wel honden die er maling aan hebben, bijvoorbeeld

Of het met intelligentie van doen heeft? Met mensen werkt het ook wel in enige mate, als je stiekem iets ongevaarlijks maar groots (een flinke configeer ofzo) achter iemand neerzet schrikt ie er mogelijk best van, al denk ik niet dat het zo'n kattensprong gaat opleveren.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kat en komkommer

Het staat me bij dat we in een eerder topic (ik weet niet meer hoe dat topic heet) al eens hebben opgemerkt dat katten veel oplettender zijn dan honden. Wellicht verklaart dat het verschil?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kat en komkommer

Ik denk dat het niet meer is dan het daar volkomen onverwachte voorwerp waar de kat van schrikt.
 
Hier op 2:23 schrikt een kat zich rot van bananen:
 

 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kat en komkommer

Hier een heel min of meer wetenschappelijk verhaal over het fenomeen:
 
http://blogs.scientificamerican.com/dog-spies/where-to-fall-on-the-cats-vs-cucumbers-debate/

Berichten: 203

Re: kat en komkommer

Ik heb eens gelezen dat katten veel beter onthouden waar alles staat. Misschien versterkt dat nog eens het effect van schrik.

Berichten: 12.262

Re: kat en komkommer

Het zou kunnen, maar het komt vast wel vaker voor dat een kat iets tegenkomt dat is verplaatst buiten zijn zicht, en daarbij vliegt zo'n beest normaliter toch geen meter de lucht in.

Die bananen doen het een stuk minder goed dan de komkommers - een enkele kat is er bang van, maar de meerderheid lijkt vooral geneigd te zijn ze op te eten of juist niet (smaken verschillen?).

Even aangenomen dat de gemiddelde huiskat normaal niet geconfronteerd wordt met slangen zou het ingeprent gedrag kunnen zijn. Dat er ook katten zijn die slangen eten doet daar niet zoveel aan af.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de reactie van een mens op een (eerste) confrontatie met een slang of spin is het voornamelijk angst. Dit gedrag lijkt toch ook wel ingeprent te zijn, gezien mensen die leven in gebieden zonder slangen en met alleen ongevaarlijke spinnen er vaak toch wel bang voor zijn, terwijl men rationeel kan weten in geen enkel gevaar te zijn.
Victory through technology

Reageer