Wat is dit voor een beestje?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

help! ongedierte?

20160730_1611171-2.jpg
20160730_1611171-2.jpg (77.27 KiB) 4502 keer bekeken
20160730_1615382-1.jpg
20160730_1615382-1.jpg (68.04 KiB) 4502 keer bekeken
kan iemand mij a.u.b vertellen wat voor beestjes dit zijn?

denk zelf aan bloedmijt/luis  omdat we een duiven nest op balkon hadden.

foto's zijn niet heel erg duidelijk want je kan ze maar net met het blote oog zien :)

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.448

Re: help! ongedierte?

Lijkt op een bedwants. Net terug van vakantie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: help! ongedierte?

Bedwants. Misschien meegenomen uit buitenland.
 
Bedwants2.jpg
Bedwants2.jpg (905.89 KiB) 4485 keer bekeken
 
Zie ook hier
 
 

Berichten: 12.262

Re: help! ongedierte?

Ik hoop voor je dat het wat anders is, van die dingen kom je verdomd lastig af. 
 
Als het daadwerkelijk bed bugs zijn is de kans vrij groot dat je ze vrijwel nooit ziet. Ze worden best groot maar verstoppen zich bij het minste beetje licht, vaak in randjes en hoekjes. Overigens hoeven ze helemaal niet van een (verre) vakantie te komen, ze komen in nederland ook gewoon voor en kunnen desnoods van de buren komen. 
 
Met duiven heeft het niet zoveel te doen denk ik, voor zover ik weet gaan ze alleen voor het bloed van zoogdieren. 
Victory through technology

Berichten: 3

Re: help! ongedierte?

Bedankt alvast voor de reacties

Zelf denk ik niet dat het bedwantsen zijn.

Dit omdat die beestjes echt haast niet te zien zijn alleen op witte plekken zie je een klein stipje bewegen dit dus ook overdag met veel licht in huis.

En we hebben ook geen bulten enzo.

Maar ben benieuwd wat er verder nog voor reacties komen dus wacht nog even af:)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: help! ongedierte?

Een foto genomen doorheen een goeie loupe zou al een heel eind verder kunnen helpen? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: help! ongedierte?

Misschien kun je er een paar vangen (met tweezijdig plakband) en die naar de gemeentelijke ongedierte bestrijding brengen om te vragen waar je mee van doen hebt.
 
In mijn dorp is dat gratis, maar dat zal wel niet overal zo zijn.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 3

Re: help! ongedierte?

Bedankt voor de tip tempeliers.

Vanmiddag naar werk dan maar even rondplakken;)

Woon zelf in Den Haag dus zal wel niet gratis zijn maar dat maakt niks uit want als blijkt dat je er toch een bestrijder bij moet halen kost dat ook wel wat als ik er maar van af kom :P

Berichten: 12.262

Re: help! ongedierte?

Tja, en het maakt uit hoe snel je er vanaf wilt/moet. Bedwantsen zijn niet bepaald prettig als ze beginnen te bijten. 
 
Als ze overdag gewoon blijven rondlopen zijn het waarschijnlijk geen bed bugs, die gaan er al van door zodra je het licht aan doet. Misschien gewoon een onschuldig torretje oid dat van buiten is gekomen. Proberen te vangen en te indentificeren is wel de moeite, maar de meeste beestjes zijn ongevaarlijk en gaan mogelijk vanzelf weer weg (op zoek naar eten oid). 
Victory through technology

Berichten: 2

Verzoek determinatie bijtend ongedierte

Wie kan mij vertellen wat dit is? Het lijken wel verschillende "beestjes". De foto's zijn vergroot. 

De eerste foto lijkt een exoskelet van een diertje.
 
Ze bijten. Alvast dank voor de reacties!
Bijlagen
Kever 1.jpg
Kever 1.jpg (42.63 KiB) 3681 keer bekeken
20160717_203040-1.jpg
20160717_203040-1.jpg (262.95 KiB) 3681 keer bekeken
6.jpg
6.jpg (21.02 KiB) 3681 keer bekeken
20160720_180958-1.jpg
20160720_180958-1.jpg (401.64 KiB) 3681 keer bekeken
10.jpg
10.jpg (17.32 KiB) 3680 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (47.67 KiB) 3680 keer bekeken
8.jpg
8.jpg (41.76 KiB) 3680 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (35.59 KiB) 3680 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Verzoek determinatie bijtend ongedierte

Hoe groot zijn die beestjes, en waar tref je ze aan?

Berichten: 2

Re: Verzoek determinatie bijtend ongedierte

Een paar mm. Ik tref ze voornamelijk aan in de badkamer, slaapkamer, woonkamer (overal eigenlijk) en in mijn kleding.

Berichten: 3

Welke spin is dit?

Deze spin liep door onze achtertuin en bij deze foto had mijn broertje hem op zijn hand.
 
Zoals jullie kunnen zien heeft hij een groot achterlijf en achterop zijn rug zitten een paar zwarte vlekken waarvan wij dachten dat het gaten waren. Hij heeft als ik het goed geteld heb 8 poten die behoorlijk harig zijn. Bij zijn mond zaten 2 soort van tanden denk ik die naar beneden gericht stonden. Verder heb ik de ogen niet goed kunnen zien. En hij had op zijn rug een soort van witte streep die vanuit zijn nek naar achteren ging tot over de helft van zijn rug. Verder zaten er op zijn rug redelijk wat lijnen waardoor ik het vermoeden had dat het uit meerdere stukken bestond en vergroeit zou zijn(zo vond ik het er uit zien). En mijn broertje voelde aan dat brede stuk achter op zijn rug en dat voelde zacht. Ohja en de spin was grotendeels zandkleurig.
 
Ik heb al wat gekeken op internet en wij dachten dat het een kogelspin zou kunnen zijn maar de foto's die wij van een kogelspin konden vinden daar waren zijn poten minder behaard en de zwarte stippen die de kogelspin heeft konden wij niet terug vinden bij deze.
 
Ik hoop dat iemand van jullie met deze info en de foto raad weet en mij kan vertellen wat voor spin dit is want ik ben razend nieuwsgierig.
Bijlagen
20160911_193234.jpg
20160911_193234.jpg (73.78 KiB) 3848 keer bekeken

Berichten: 247

Re: Welke spin is dit?

Ik ben geen bioloog, maar misschien een Kruisspin?

Wat meer foto's: https://ednieuw.home.xs4all.nl/Spiders/Araneidae/AraneidaeNL.htm

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Welke spin is dit?

Dit weekend is de jaarlijkse spinnentelling van Nederland, van Vroege Vogels. Bekijk hun determineerlijst (klik); die van vorig jaar is extra handig omdat de uitslag erbij staat: de kruisspin staat bovenaan de spinnentoptien. Als dat hem was kun je misschien nog meedoen met de telling.

Reageer