Definitie biomassa

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 36

Definitie biomassa

Ik heb binnenkort een examen voor biologie over o.a. de stikstof kringloop en ecosystemen.
 
Ik ben zojuist in mijn boek de term biomassa tegengekomen, en er stond letterlijk:
 Energie uit <b>biomassa</b> wordt opgewekt door verbranding, vergassing of vergisting van organische materialen.
Ik heb zo'n gevoel dat dit niet de letterlijke definiete van biomassa is> wat is biomassa dan eigenlijk?
-May the force be with you!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Definitie biomassa

Maar de intentie was ook niet om met dat stukje tekst de term 'biomassa' te definieren. Zou ook nergens op slaan overigens want de term 'biomassa' is onderdeel van de 'definitie'. Dat noemen we een cirkelredenering.

Ze geven alleen voorbeelden van hoe je energie kunt opwekken uit biomassa. Als je die voorbeelden leest, dan kun je toch wel bedenken wat 'biomassa' is?

Zo niet, dan is een snelle zoekactie op google ook een optie natuurlijk.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 36

Re: Definitie biomassa

Maar is biomassa letterlijk al het organisch materiaal bij elkaar?
Want het klinkt alsof het meer betekent? <dat bedoelde ik er mee
-May the force be with you!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Definitie biomassa

Op wikipedia vond ik wel een goede definitie mijns inziens:

In de 'Europese richtlijn betreffende de bevordering van elektriciteitsopwekking uit hernieuwbare energiebronnen op de interne elektriciteitsmarkt' (Richtlijn 2001/77/EG) wordt de volgende definitie voor biomassa gehanteerd:

"De biologisch afbreekbare fractie van producten, afvalstoffen en residuen van de landbouw (met inbegrip van plantaardige en dierlijke stoffen), de bosbouw en aanverwante bedrijfstakken, alsmede de biologisch afbreekbare fractie van industrieel en huishoudelijk afval."


Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Biomassa
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer