huismussenpan

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 3

Re: huismussenpan

mm... van kraaien heb ik geen last. Misschien moet ik het er ook eens op wagen.
Het zal niet voor morgen zijn, want ik overweeg om eerst nog zonnepanelen te laten leggen.

Berichten: 12.262

Re: huismussenpan

Voor zover je het last kunt noemen denk ik dan. Hier geen dakpannen waar mussen in kunnen nestelen, maar wel balkonrailings die blijkbaar een redelijke rust/spot plaats bieden aan eksters en zo nu en dan zwarte kraaien. Het is overigens niet zo dat eksters en kraaien specifiek de eieren en kuikens van andere vogels eten: Als ze de kans krijgen doen ze het wel eens, maar het meeste dat ze eten is aas. Je ziet vaak genoeg dat ze een duif uit elkaar trekken, maar die hebben ze waarschijnlijk niet gedood, eerder een geval van natuurlijke dood of aanrijding met een auto of iets dergelijks. 
 
In stedelijk gebied zijn ze meer de opruimploeg dan de kuikendoders: een vers aangereden duif, rat of zelfs kat is gemakkelijk voedsel, een mussen-ei in een dakpan waarvan het gat te klein is om doorheen te komen niet. Als ze toevallig een mussenkuiken kunnen pakken zullen ze het niet nalaten, maar ze gaan er niet op zitten wachten of iets dergelijks. Neemt niet weg dat ze, gegeven een gemakkelijke kans, ook willekeurige levende prooien pakken, een verdwaalde muis is echt niet veilig, en eksters pakken zelfs wel eens een vliegende vleermuis rond zonsondergang. 
Victory through technology

Berichten: 3

Re: huismussenpan

Bedankt Ben voor de geruststellende woorden. Ik ga het dakpanprojectje verder zetten. De dakpannen heb ik al.
Er is geen tijdsdruk maar tegen volgende lente wil ik ze wel op het dak hebben liggen.

Reageer