Vraag over parasieten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1.816

Vraag over parasieten

Sommige dieren vallen onder de noemer van parasieten, maar doen vrijwel hetzelfde als sommige andere dieren doen. Nl bloed "jatten/roven" van een zoogdier, incl de Mens. Waar zit dat onderscheid ervan?
 
Oa Teken en vlooien vallen onder parasieten, maar bijv. muggen en bloedzuigers niet.
 
Voor mij vallen ze er ook niet onder, want teken en vlooien hebben geen symbiose met hun (vaak ook nog verschillende) gastheren.
Sommige sites noemen ze dan maar tijdelijke parasieten, maar dat zal wel onwetenschappelijk zijn.
Huidparasiet dan? Kortom, kom er niet echt uit.
 
LiA

Berichten: 12.262

Re: Vraag over parasieten

Het is misschien niet een heel hard onderscheid, maar parasieten blijven over het algemeen in 1 gastheer, terwijl dingen als boedzuigers of muggen 'parasiteren' op diverse gastheren. 
 
Bij iets als een vlo is het natuurlijk discutabel, die kunnen best van de ene naar de andere kat springen, en als hun gastheer sterft zullen ze dat massaal doen. 
 
Of iets als een teek een parasiet is lijkt me zo'n vaag geval: ik denk eigenlijk van niet gezien ze meerdere gastheren kunnen gebruiken gedurende hun leven, en dat praktisch ook wel doen. 
 
Symbiose is een situatie waarbij beide organismen voordeel hebben van hun samenkomst, dat is bij muggen of wormen oid niet het geval, maar wel voor bijvoorbeeld bacterien in je darm die daar een veilige en voedselrijke plek vinden, maar ondertussen jou ook helpen voedsel te verteren dat je anders niet  zou kunnen verteren. 
Victory through technology

Berichten: 1.816

Re: Vraag over parasieten

Dat wederzijds voordeel is meer voor symbionten en niet bij parasieten, denk ik. Maar gebruik misschien de verkeerde benaming. Ik zie teken enz meer als organismen die mijn (en van andere zoogdieren enz.) dat bloed, of mineralen enz.  nodig hebben als voedselbron, een mug heeft het nodig ivm nageslacht. Ok Is een verschil. Maar ook een bloedzuiger leeft van bloed, wat een mug dus niet doet. Snap ik, een beetje. 
 
Dus zie ik een teek meer als een roofdier dan als een parasiet. Het blijft me onduidelijk en wil er het liefst van af, want ik geloof niet dat ze me enig voordeel brengen,  tegendeel.
LiA

Berichten: 12.262

Re: Vraag over parasieten

Roofdieren doden over het algemeen hun prooi, terwijl beesten als teken, bloedzuigers en muggen ze eigenlijk gewoon 'een beetje opeten' - zoiets als dat een leeuw een hap of twee uit een antilope zou nemen en dat beest vervolgens gewond door laat lopen omdat die hap genoeg was. 
 
Voor zover ik weet komt dat niet zoveel voor. Dat het bijzonder wreed zou zijn maakt de natuur denk ik niet zoveel uit, maar dieren evolueren naast elkaar, en roofdieren leven vaak ook in groepen die samen de hele prooi opeten, ook al was die veel te groot voor het individu dat hem ving. 
Victory through technology

Berichten: 1.816

Re: Vraag over parasieten

Ja Benn, helemaal ok.
LiA

Reageer