zwaluwen helpen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

zwaluwen helpen

er zit kennelijk een gaatje op de hoek van mijn huis, waar dakgoot, zijmuur en dakpan bij elkaar komen:
 
zwaluw.jpg
zwaluw.jpg (188.43 KiB) 3686 keer bekeken
 
regelmatig hoorde ik daar de afgelopen weken al gegil als van een nest jonge vogels, en ik zit met uitzicht op die hoek 's morgens vroeg regelmatig een bakje koffie te drinken in de tuin. Soms zag ik daar wel eens een vogel in schieten, razendsnel zodat je eigenlijk meer hoort dan ziet, maar ook tien minuten wachtend eigenlijk nooit een uit komen. 
 
Nu vanochtend zie ik achter elkaar 5-6 zwaluwen op dat gat af vliegen, er even aan de klimop blijven hangen, om dan weer al vallend weg te vliegen. 
 
1) Heb ik het goed dat dat eigenlijk alleen gierzwaluwen kunnen zijn, en dat dat gedrag erop wijst dat daar inderdaad een nest zit? 
2) zou het zin hebben om op die zijmuur (bijna noordoost gericht) een paar gierzwaluwkasten op te hangen? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: zwaluwen helpen

Hebben ze een witte bast of alleen een witte vlek onder de keel? In het eerste geval (met korte staart) is het een huiszwaluw, (met lange staart) een boerenzwaluw en in het laatste inderdaad een gierzwaluw. Bij een huiszwaluw kun je een huiszwaluwtil plaatsen en anders inderdaad gierzwaluwkastjes. Het zal waarschijnlijk geen boerenzwaluw zijn omdat die meestal in schuren nestelen.
 
De huiszwaluw en boerenzwaluw staan trouwens op de rode lijst, dus is het heel belangrijk dat je ze wat helpt.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: zwaluwen helpen

Rhiannon schreef: Hebben ze een witte bast of alleen een witte vlek onder de keel? 
wauw.
 
zoals ik al schreef, wat ik de afgelopen weken af en toe zag was eerder horen, opkijken, en dan een restant van een zwarte vlek in een donker gat zien verdwijnen. Vanochtend weliswaar wat gestunt(el?)vlieg van hoogstwaarschijnlijk meerdere, minstens twee, vogels. Hingen even in de klimop bij dat gat, en lieten zich dan vallen om na een duikvlucht ruwweg in mijn richting (niks agressiefs overigens, gewoon van die muur weg) over de heg weg te vliegen. En ik verzeker je, dat gaat met een noodgang, en dan zie je echt geen vlekjes  :( . Daar ga ik een hogesnelheidscamera voor moeten monteren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: zwaluwen helpen

Die witte bast valt echt wel op, dus zal het hier inderdaad om een gierzwaluw gaan. Zag je wel een gevorkte staart? Foto's zijn van internet, resp. vroegevogels.bnn.vara en vogelsite.haren dus alle eer aan hen.
 
huiszwaluw
huiszwaluw.jpg
huiszwaluw.jpg (88.19 KiB) 3679 keer bekeken
 
gierzwaluw
gierzwaluw.jpg
gierzwaluw.jpg (179.66 KiB) 3679 keer bekeken
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: zwaluwen helpen

ik heb een betrouwbaar uitziend document gevonden:

 

https://www.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/wonen-en-leven/milieu/2016-rvo-rapport-Gierzwaluw.pdf

 

 
De broedtijd is van mei tot en met juli, hoogst incidenteel tot begin augustus, als het lang slecht weer was. Er wordt in Nederland één legsel per jaar geproduceerd, waarin 2 tot 3 witte eieren worden gelegd. De eieren worden van begin mei tot begin juli gelegd, met een piek in de tweede helft van mei en eerste helft juni. De spreiding in legbegin is echter groot; tussen de start van het eerste en laatste legsel kan binnen een broedseizoen meer dan een maand verstrijken. Ook jaarlijks is er een grootte variatie in het moment waarop begonnen wordt met het leggen van eieren: gemiddeld in de laatste week van mei, met een jaarlijkse variatie in dat gemiddelde van ongeveer tien dagen.

De broedduur is 18 - 22 dagen en de jongen vliegen gemiddeld na 40 tot 42 dagen uit, maar ook hier zit afhankelijk van de weersomstandigheden een grote spreiding in: 37 tot 56 dagen. Midden juli zijn doorgaans alle jongen uitgevlogen; bij een nat en koud voorjaar kan dit tot de eerste week van augustus doorlopen. Broedende vogels keren frequent terug naar hun nest om het broeden af te wisselen of de jongen te voeden. De broedende vogels brengen de nacht door op het nest.

Niet-broedende, nestzoekende vogels inspecteren in de vroege ochtend en avonduren de kolonies. Ze doen dit vaak met veel kabaal en krijgen antwoord uit de bezette nesten. Hierbij zullen ze de nesten inprenten en als mogelijk een vrij gekomen plaats innemen. Ook kunnen ze om de nesten te verstoren zelfs hard tegen een nestplek aanvliegen, in Engeland noemen ze dit op deze manier verstoren “bounchen” (stuiteren, botsen) genoemd.
..

als ik dus gierzwaluwen heb kan ik dus eigenlijk eind mei nog geen gekrijs van jonge vogels hebben gehoord.
een vroegste leg rond 20 mei, plus 20 dagen betekent uitkomen rond 10 juni, plus 40 dagen betekent uitvliegen rond 20 juli
 
Wat ik wel heb waargenomen:
 
Jan van de Velde schreef:  
Nu vanochtend zie ik achter elkaar 5-6 zwaluwen op dat gat af vliegen, er even aan de klimop blijven hangen, om dan weer al vallend weg te vliegen. 
 
 
zou dat genoemde "bouncen" kunnen zijn. 
 
En dat een nest met jongen duidelijk niet een hele dag af-en-aangevlieg betekent zoals ik gewend ben van koolmezen, want het is echt niet druk rond dat nest, duidt toch ook weer op gierzwaluwen:
 
Als ze jongen hebben, maken ze van al de gevangen insecten tijdens een lange voedselvlucht een voedselbal, waarin wel driehonderd insecten kunnen inzitten. De jongen worden dus maar af en toe gevoed, maar dan wel met een flinke voedselbal ineens. Bij jonge jongen wordt de voedselbal stukje voor stukje aan de jongen gevoerd.
..//..
In perioden met veel regen en harde wind is het voedselaanbod (vliegende insecten) gering. De gierzwaluwen kunnen dan tijdelijk uitwijken naar andere delen van Europa waar het weer gunstiger is. Gierzwaluwen met jongen kunnen dan wel meer dan 1000 kilometer van hun nest verwijderd zijn en enkele dagen wegblijven.Hoewel de jongen zelf nog niet kunnen vliegen, zijn ze toch al aangepast aan het vliegend bestaan van hun ouders. Als ze enkele dagen geen voedsel krijgen daalt hun lichaamstemperatuur en raken in een soort van winterslaap. Pas als de ouders op het nest terugkeren en hun jongen verwarmen worden deze weer actief.
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer