voor welk geluid en licht zijn hommels gevoellig

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 49

voor welk geluid en licht zijn hommels gevoellig

Ik heb deze zomer een project in verband met het transport van hommels, ik moet namelijk een oplossing vinden om te zien hoeveel hommels in een bepaalde tijd de kolonie verlaten. Hiervoor heb ik dus sensoren nodig, enkele mogelijkheden zijn geluidssensoren of lichtsensoren maar ik moet ook rekening houden met het feit dat deze sensoren de hommels niet mogen afschrikken. Iemand een idee welk geluid en licht hommels wel en niet kunnen zien?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: voor welk geluid en licht zijn hommels gevoellig

Zo'n sensor neemt liefst licht of geluid waar, en maakt het bij voorkeur zelf niet.
Je zou kunnen denken aan een lichtsluisje (maar dan moeten de hommels wel door een nauwe opening) met wat elektronica. Die dingen werken op infrarood en dat stoort (net als rood licht) hommels voor zover mij bekend niet.

Geluid lijkt mij iets lastiger worden, want hoe bepaal je met een microfoon of je een of twee of meer hommels hoort?

Berichten: 49

Re: voor welk geluid en licht zijn hommels gevoellig

ik denk dat het niet de bedoeling was om geluid waar te nemen, maar dat de sensor zelf geluid uitstuurt op een frequentie die (voor de mens) niet waarneembaar is.

Er kan dan opgemerkt worden als er een hommel voorbij komt doordat de geluidsgolven sneller worden weerkaatst. Er wordt trouwens inderdaad ook een smalle doorgang gebruikt (een smal buisje).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: voor welk geluid en licht zijn hommels gevoellig

Als een smal buisje geen probleem is, dan is zo'n IR lichtsluisje het eenvoudigst. Ook wel als kant-en-klaar pakketje te koop.

Kijk eens hier

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: voor welk geluid en licht zijn hommels gevoellig

IR lijkt mij ook de mooiste oplossing. Heb je dan twee detectoren nodig om te zien of iemand in of uit het nest komt? Dan kun je aan de volgorde van sensor triggering zien of iemand uit of in komt.

Ga eens met een groep mensen brainstormen. En verzin de meest vreemde meetmethoden:

IR sluis, ultrasoon, piezoweegschaal (microbalans zoals bij QCM), zichtbaarlicht sluis, drukgolf/flow meter, microswitch, touchpanel (zoals van telefoon maar dan gevoeliger en kleiner), capicatieve/inductieve sensors, (remote) temperatuur sensor, camera (vision), ........

Misschien kan je een keuze tabel maken verschillend methoden met weegfactoren als: schadelijk voor hommels Ja/Nee, Gevoeligheid voor storingen (schaal: 1-5 ofzo), Bouwbaarheid, Ontwikkeltijd (off the shelf): 1-5, energieverbruik (hoog, middel laag), gevoeligheid voor vervuiling (blootstelling elementen).....

Ultrasoon geluid lijkt mij niet erg vriendelijk voor zulke delicate diertjes mits de intensiteit hoog is. Maar misschien valt dit wel mee mits de juiste frequentie gekozen word.

Reageer