Wat is dit voor larve?

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Wat is dit voor larve?

Ik weet niet zo goed waar ik met mijn vraag terecht moet, dus ik probeer het even hier.

Weet iemand wat voor larve dit is? Heb mijn voet erbij gezet zodat de grootte ingeschat kan worden.
Bijlagen
2E4C6C2F-F325-4D68-A001-5C2B24A0103F.jpeg

Moderator

Re: Wat is dit voor larve?

in mijn ongetrainde oog denk ik aan iets van een duizendpoot

Lijkt mij meer een rups. Zulke grote duizendpoten komen niet voor hier in Nederland.

Wellicht:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Groot_avondrood

Wiki:
"De tot acht centimeter lange bruine rups wordt olifantsrups genoemd en trekt bij verstoring zijn kop iets in en beweegt dan zijn 'nek' heen en weer. "

Moderator

Het lijkt me de rups van de wilgenhoutvlinder. "De rupsen zien eruit als rode worstjes van zeker negen centimeter lang en zijn nauwelijks behaard".

Afbeelding
foto: wikipedia

Dat de rups zo lang wordt komt misschien doordat hij lang leeft, hij kan twee tot viermaal overwinteren in een vermolmde boom.

Wanneer hij verpopt slaat het noodlot toe, hij vergeet om monddelen te maken. Daardoor kan hij niet eten, en uitgehongerd sterft hij na een paar dagen.

Bedankt! Het lijkt inderdaad een rups van een Wilgenhoutvlinder.

Als ik het goed begrijp is het dus uniek als je deze vlinder ziet aangezien deze maar een paar dagen in leven is?

Moderator

Ja, bovendien vliegt hij alleen 's nachts en 's avonds rond. Overdag zit hij stil op de schors van een boom, en dan is hij bijna onzichtbaar door zijn schutkleur.

Het schijnt trouwens dat de rupsen best wel agressief kunnen zijn, als je ze oppakt kunnen ze krachtig in je vinger bijten. De vlinder uiteraard niet want die heeft geen monddelen om mee te bijten.

Reageer