Ing of ir

Reageer
Berichten: 64

Ing of ir

Hallo iedereen

ik droom al lang er van om burgerlijk ingenieur te worden en ik zit momenteel in het 6de ASO wisk.wet. met 6u wisk.
Maar ik hoorde van iedereen dat burgie gewoon niet te doen is en dat het bedoeld is voor leerlingen met 8u of meer wisk

Dus dacht ik eraan om 3jaar industriële ingenieur bouwkunde te doen en dan een schakeljaar naar ir. aan de vub

Maar ik was vandaag bij de openlessen 2de bach. Ing (wisk voor signalen en systemen) aan vub en ik kon de les vrij goed volgen ondanks het feit dat ik nog niets weet van integralen.

Maar ik ben enorm telleurgesteld want belijkbaar is er geen ing bouwkunde aan de VUB :(

Dus ik denk nu om toch ir. aan de VUB te studeren maar ik ben echt onzeker. Kan er iemand iets zeggen over het niveau of andere weetjes?



Alvast enorm bedankt

Berichten: 3.860

Re: Ing of ir

Het belangrijkste is denk ik je studiehouding en het besef dat het tempo hoog ligt en je vooral in het eerste jaar niet moet denken dat je zaken kunt laten liggen tot het laatste moment. probeer vooral het eerste jaar gelijk vanaf het begin goed bij te blijven met de stof en gelijk erachteraan als je iets niet snapt. De meeste mensen haken tegen de kerst al af als ze niet gelijk vol ertegenaan gaan want anders is het snel te laat.
Ik weet niet precies hoe de scholen aansluiten op universitair vervolg in Belgie. Woon zelf in Nederland.Maar als jouw school en vakkenpakket aansluiting biedt met universiteit dat zit het in principe wel goed.

Berichten: 772

Re: Ing of ir

Het is eenvoudiger wanneer je de wewi8 gedaan hebt, maar ook weer niet onmogelijk indien je “maar” wewi6 hebt gevolgd. Veel hangt uiteraard ook af van hoe goed je nu met de wewi6 wiskunde overweg kan. Een schakeljaar is meestal een iets eenvoudigere route. Dit schakeljaar op zich is behoorlijk zwaar, maar toch kun je vaak een aantal lastige wiskundige vakken uit de bachelor vermijden.

Als het je droom is, dan luidt mijn algemene advies: ga er dan gewoon voor. Indien je toch tot de vaststelling komt dat dit niet lukt, dan kun je nog altijd naar ing. bouwkunde overschakelen. Als je dit succesvol afrond kun je nadien nog steeds overwegen om het schakeljaar naar ir aan te vatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: Ing of ir

Ik weet niet of op kot gaan een optie is voor jou maar 'Ing. bouwkunde' heb je wel aan de Uhasselt dacht ik.
Ing. en Ir. wiskunde is wel een niveauverschil qua wiskunde vind ik. Ik beaam hetgeen dat hierboven verteld word. Studiehouding en interesse voor het vak zijn net zo belangrijk als jouw vooropleiding. Een goede voorbereiding (ongeacht je vooropleiding) voor de ijkingstoets en de opleiding lijkt mij een must! Mijn broer doet burgie en heeft stw gedaan op het middelbaar. Hij had maar twee uur wiskunde per week in het middelbaar en heeft na heel veel begeleiding door ingenieurs uit onze naaste omgeving toch een gunstig resultaat behaald voor de ijkingstoets. Alles kan dus, je kan niet meer dan je best doen. Ga er voor! Succes!

Berichten: 64

Re: Ing of ir

Super bedankt allemaal.

@autodidact1
Ik had zelf al vorige jaar meegedaan aan de ingangsexamen geneeskunde en ik had een 6 voor het onderdeel wiskunde... Nu ben ik me super hard aan het voorbereiden op de ijkingtoets zelf.
Heeft u een idee van de groepen aan Uhasselt? Zijn ze te groot?

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: Ing of ir

Bedoel je daarmee de grootte van klasgroepen? Ik studeer zelf (nog) niet aan de Uhasselt, maar ik veronderstel dat in het eerste jaar er vaak theorielessen zijn met alle eerstejaars van ing. samen (lineaire algebra, ...) omdat het eerste jaar, een basisvormingsjaar is ( zodat als ing. dezelfde basis hebben in de hogere jaren ga je je verdiepen in jouw gekozen afstudeerrichting) De werkcolleges en oefeningensessie zijn in veel kleinere groepen +- 15 man. Naarmate je verder gaat in je schoolcarrière ga je voor een afstudeerrichting moeten kiezen en dan worden de klasgroepen vanzelf kleiner. Dit hangt natuurlijk af van welke richting je uitgaat, niet elke richting is immers even populair. In het eerste jaar ga je de eerste paar weken met wat meer zijn maar dan dunt het aantal zichzelf uit. (studenten die afhaken wegens te moeilijk,...) Op de website van de Uhasselt kan je de studiegids raadplegen zodat je weet welke vakken je kan verwachten, etc... Er zijn infodagen doorheen het jaar, ga zeker eens kijken.

Berichten: 59

Re: Ing of ir

AAAA schreef: wo 30 okt 2019, 20:38 Hallo iedereen

ik droom al lang er van om burgerlijk ingenieur te worden en ik zit momenteel in het 6de ASO wisk.wet. met 6u wisk.
Maar ik hoorde van iedereen dat burgie gewoon niet te doen is en dat het bedoeld is voor leerlingen met 8u of meer wisk

Dus dacht ik eraan om 3jaar industriële ingenieur bouwkunde te doen en dan een schakeljaar naar ir. aan de vub

Maar ik was vandaag bij de openlessen 2de bach. Ing (wisk voor signalen en systemen) aan vub en ik kon de les vrij goed volgen ondanks het feit dat ik nog niets weet van integralen.

Maar ik ben enorm telleurgesteld want belijkbaar is er geen ing bouwkunde aan de VUB :(

Dus ik denk nu om toch ir. aan de VUB te studeren maar ik ben echt onzeker. Kan er iemand iets zeggen over het niveau of andere weetjes?



Alvast enorm bedankt
Schakeljaren zijn veel moeilijker dan een normaal traject.
Omdat ze minder goed uitgewerkt zijn dan het originele traject.
(Toch aan de KUL)
Bovendien zie je in 8 uur wiskunde niet veel meer dan mensen uit een 6 uur wiskunde.

Reageer