Wiskunde vs burgerlijk ingenieur

Reageer
Berichten: 12

Wiskunde vs burgerlijk ingenieur

Hallo allemaal
 
Volgend jaar ga ik aan een universitaire opleiding beginnen. Ik twijfel echter tussen de richtingen burgerlijk ingenieur en wiskunde. Momenteel zit ik in de richting Latijn-Wiskunde (met 8u wiskunde) en ik behaalde 94% op mijn examen wiskunde. Mijn leerkracht wiskunde denkt dat ik beide opleidingen aankan, maar toch heb ik mijn twijfels over welke richting mij het beste zal liggen. Wat zijn volgens jullie de criteria waar mensen aan moeten voldoen om ofwel wiskunde ofwel burgerlijk ingenieur te doen aan de universiteit? Volgens mij zit ik immers tussenin deze twee richtingen. Daarmee bedoel ik dat ik zowel graag dingen in de praktijk breng als theoretisch alles ga uitvissen. Ook hecht ik veel waarde aan detail (notatie e.d.) en kan ik mij uren bezig houden met wiskunde, maar ik weet niet of ik de abstractie van een wiskunde-opleiding zal aankunnen.
 
Met vriendelijke groeten en prettige feestdagen
 
Math_QED

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Wiskunde vs burgerlijk ingenieur

Meer dan genoeg theorie bij burgerlijk  ;)  Het eerste jaar betrekkelijk veel wiskunde, de jaren daarna verminderd de "pure" wiskunde. Bepaalde wiskundige concepten blijf je echter wel gebruiken om problemen op te lossen, wat mooi is. Om burgerlijk tot een succesvol einde te brengen is enig inzicht natuurlijk vereist, maar werken is ook een zeer belangrijke factor. De hoeveelheden zijn toch wel groot. Over de studies wiskunde kan ik niet meespreken.
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Berichten: 12

Re: Wiskunde vs burgerlijk ingenieur

Bedankt voor je antwoord
 
Kan je wat meer vertellen over de opleiding? bijv. of je veel les hebt, hoeveel vrije tijd je hebt, hoe moeilijk het is e.d.
 

Met vriendelijke groeten

Math_QED

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Wiskunde vs burgerlijk ingenieur

Je hebt een vrij vol lessenrooster. Als je wil kan je eens lessenroosters opzoeken. Van het eerste jaar vind je algemene roosters. Surf zeker ook eens daar de "vtk wiki". Bij burgerlijk is het vooral de combinatie van niet zo eenvoudige leerstof en de grote hoeveelheden die het totaal moeilijk maken. Ikzelf heb een hobby moeten opgeven wegens tijdsgebrek.
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wiskunde vs burgerlijk ingenieur

Ik zal eens herhalen wat ik altijd zeg op dit soort vragen: als je Latijn-Wiskunde gedaan hebt (of gelijk welke andere ASO-richting), dan heb je geen idee van waar een opleiding (burgerlijk) ingenieur over gaat. (Ik geef les aan de ingenieurs in Gent, als onderzoeker)
Burgerlijk ingenieur heeft als basisvoorwaarde goed zijn in wiskunde, maar zelf gaat de opleiding niet echt over wiskunde. In het eerste jaar zijn er veel vakken die over wiskunde gaan, maar die zijn louter opbouw, geen einddoel.
 
Bij burgerlijk ingenieur moet je je eigenlijk de beroepsopleiding tot het archetype 'uitvinder' voorstellen. Je gaat er leren hoe je machines of gebouwen maakt. Op het einde van je opleiding kom je waarschijnlijk terecht in sectoren waar dingen 'gemaakt' worden, in de meest brede zin van het woord. Als burgerlijk ingenieur leer je niet zo veel over de praktijk (dat moet je eerder in je vrije tijd doen), maar over hoe je praktische problemen oplost door het ontwerpen van oplossingen of machines.
 
In de eerste jaren is dat heel theoretisch, met veel informatie uit basiswetenschappen als wiskunde, fysica en chemie. In de laatste jaren is dat vooral technische kennis over hoe veel bestaande oplossingen werken, gaande van algoritmes tot elektronica, sterkteleer of chemische installaties. Hoe werkt het internet? Hoe maak ik antennes? Hoe produceer ik op grote schaal een medicijn? Hoe bouw ik een auto? Hoe bouw ik een brug?
 
Top ingenieurs zijn de mensen die het internet maken (bij Google bijvoorbeeld), bruggen zetten, baggeren (bij Jan De Nul), enz. Het zijn de consultants van de wereld. Op het einde van de opleiding kun je bij bijna alle voorwerpen zeggen hoe het waarschijnlijk gemaakt werd, waarom bepaalde ontwerpskeuzes gemaakt werden, hoe dingen werken. Vaak kun je dingen open schroeven en weer aan de praat krijgen.
 
Als je TSO gedaan hebt, weet je veel beter wat je je daar allemaal bij moet voorstellen. (Ik heb zelf ook ASO gedaan).
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12

Re: Wiskunde vs burgerlijk ingenieur

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Hierdoor kon ik mij al een beter beeld vormen over zo'n opleiding en kan ik beginnen nadenken of ik dit wel wil. Ik hoop echter met dit topic ook enkele wiskundigen te lokken, zodat ik mij ook een beeld van de wiskunde-opleiding kan vormen.

Berichten: 10

Re: Wiskunde vs burgerlijk ingenieur

Math_QED schreef: Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Hierdoor kon ik mij al een beter beeld vormen over zo'n opleiding en kan ik beginnen nadenken of ik dit wel wil. Ik hoop echter met dit topic ook enkele wiskundigen te lokken, zodat ik mij ook een beeld van de wiskunde-opleiding kan vormen.Het 
Het is nu al 2 jaar verder, voor wat heb je gekozen als ik vragen mag? En lukt het?

Berichten: 12

Re: Wiskunde vs burgerlijk ingenieur

Ik heb uiteindelijk voor de pure wiskunde gekozen, aangezien dit uiteindelijk meer bij mijn interesses bleek aan te sluiten. Dat ik in deze richting ook minder les had, is ook doorslaggevend geweest. Ik ben heel blij met de keuze die ik gemaakt heb. En ja, alles gaat goed. Ik heb er erg hard voor gewerkt, maar ben er ook voor beloond geweest met vrij goede punten (en geen herexamens tot nu toe). Als er één ding is dat ik zeker heb geleerd, is dat als je voor een doel hard werkt, de kans toch aanzienlijk vergroot dat je dit bepaald doel zal bereiken. Als je nog specifieke vragen hebt, stel ze gerust maar. Ik zal er met veel plezier op antwoorden.

Berichten: 10

Re: Wiskunde vs burgerlijk ingenieur

Ik zit nu in het 6de middelbaar TSO Boekhouden-Informatica, link van mijn lessenroosterhttp://www.handelssc...id=23&Itemid=57
 
Ik zou volgend jaar erg graag voor handelsingenieur studeren, maar weet dat dit met een opleiding boekhouden-informatica TSO (en dus met 4 uur wiskunde) in het secundair niet erg vanzelfsprekend is omdat het aangeraden is om 6 uur wiskunde te hebben per week want ik heb in het 5de en het 4de Handel gevolgd en het interesseert mij.
 
Mijn punten zijn volgens mij wel erg goed. Ik haal elk rapport rond de 80%. Voor deze punten heb ik wel erg hard gewerkt en ook weet ik dat ik voor de studie handelsingenieur misschien ook best veel wiskunde tekort zou komen, ondanks ik er nu wel goede punten op haal.Ik heb nu ook al 3 jaar geen chemie noch fysica en ik weet dat deze ook belangrijk zijn in de opleiding.
 
Ik  heb deze vakken in het 3de middelbaar gehad toen ik Economie-Wiskunde volgde. Toen had ik wel 5 uur wiskunde per week en de bijkomende ASO vakken die ik nu niet meer heb, maar dat is wel 3 jaar geleden. Ik ben bereid bent om hard te werken en mijn master te halen in deze opleiding.
 
Ik heb heel veel motivatie en doorzettingsvermogen ondanks mijn richting maar 4 uur wiskunde heeft.

Graag had ik jouw mening, is het toch mogelijk of is het dat niet? Tips mogen altijd!

Dank bij voorbaat.

Reageer