Handelsingenieur industrieel ingenieur

Reageer
Berichten: 10

Handelsingenieur industrieel ingenieur

Hoi iedereen!

Ik zou volgend jaar erg graag voor handelsingenieur studeren, maar weet dat dit met een opleiding boekhouden-informatica TSO (en dus met 4 uur wiskunde) in het secundair niet erg vanzelfsprekend is omdat het aangeraden is om 6 uur wiskunde te hebben per week. Mijn punten zijn volgens mij wel erg goed. Ik haal elk rapport rond de 80%. Voor deze punten heb ik wel erg hard gewerkt en ook weet ik dat ik voor de studie handelsingenieur misschien ook best veel wiskunde tekort zou komen, ondanks ik er nu wel goede punten op haal. Ik ben bereid bent om hard te werken en mijn master te halen in deze opleiding.

Graag had ik jullie mening, is het toch mogelijk of is het dat niet? 

Alvast bedankt!
 
 

 

Berichten: 772

Re: Handelsingenieur industrieel ingenieur

Velen denken dat bij studies industrieel ingenieur, wiskunde het struikelblok vormt. Dit is echter niet zo. De wiskunde die aan bod komt is, is qua theorie gelijkaardig aan het pakket . Reken erop dat +/- 10 % van de leerstof volledig nieuw is (afhankelijk de universiteit). Wat wel een groot verschil is, tov het middelbaar is, is dat je eerder te maken zult krijgen met langere oefeningen, die nogal wat inzicht vragen. Dit in tegenstelling tot het middelbaar, waar vaak nogal eenvoudige problemen behandelt worden (zeker in een richting moderne talen-wetenschappen) die er eerder op gericht zijn en basisopgaven op te lossen.  
 
De ervaring heeft mij geleerd dat  ASO studenten in het algemeen, nogal wat problemen kunnen hebben met eerder technische vakken zoals mechanica, elektriciteit e.d. Wees je hiervan goed bewust en hou deze vakken goed bij van in het begin.
 
Hoewel je misschien niet de meest ideale vooropleiding hebt gehad, zou ik je toch aanbevelen om het gewoon te proberen. Zo kun je er later nooit spijt van hebben dat je het nooit geprobeerd had. Mits hard werken is deze richting eigenlijk voor iedereen doenbaar.
 
Zelf ben ik ook afgestudeerd als industrieel ingenieur (afstudeerrichting chemie), en volgde ik een gelijkaardige richting in het middelbaar (had wel 5 u wiskunde ipv 4 u in de richting moderne-talen). Mijn resultaten voor wiskunde en wetenschappen lagen over het algemeen iets lager.

Berichten: 10

Re: Handelsingenieur industrieel ingenieur

NW_ schreef: Velen denken dat bij studies industrieel ingenieur, wiskunde het struikelblok vormt. Dit is echter niet zo. De wiskunde die aan bod komt is, is qua theorie gelijkaardig aan het pakket . Reken erop dat +/- 10 % van de leerstof volledig nieuw is (afhankelijk de universiteit). Wat wel een groot verschil is, tov het middelbaar is, is dat je eerder te maken zult krijgen met langere oefeningen, die nogal wat inzicht vragen. Dit in tegenstelling tot het middelbaar, waar vaak nogal eenvoudige problemen behandelt worden (zeker in een richting moderne talen-wetenschappen) die er eerder op gericht zijn en basisopgaven op te lossen.  
 
De ervaring heeft mij geleerd dat  ASO studenten in het algemeen, nogal wat problemen kunnen hebben met eerder technische vakken zoals mechanica, elektriciteit e.d. Wees je hiervan goed bewust en hou deze vakken goed bij van in het begin.
 
Hoewel je misschien niet de meest ideale vooropleiding hebt gehad, zou ik je toch aanbevelen om het gewoon te proberen. Zo kun je er later nooit spijt van hebben dat je het nooit geprobeerd had. Mits hard werken is deze richting eigenlijk voor iedereen doenbaar.
 
Zelf ben ik ook afgestudeerd als industrieel ingenieur (afstudeerrichting chemie), en volgde ik een gelijkaardige richting in het middelbaar (had wel 5 u wiskunde ipv 4 u in de richting moderne-talen). Mijn resultaten voor wiskunde en wetenschappen lagen over het algemeen iets lager.
Ja, het spijt me ik had het over de richting Informatica-Boekhouden zoals u nu bovenaan ziet. Ik had het bijgewerkt omdat het een gekopieerde tekst was en ik het per ongeluk had gepost. Kunt u mij beantwoorden vanaf de huidige bericht?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Handelsingenieur industrieel ingenieur

Om antwoord te geven op je vraag. Nee ik kan je hier niet bij helpen, je stelt geen duidelijke vraag. Als iemand je kan en wil helpen dan zullen ze dat doen. 
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 10

Re: Handelsingenieur industrieel ingenieur

Wouter_Masselink schreef: je stelt geen duidelijke vraag. 
Maar wat ik dus niet snap aan uw reactie is het volgende: "je stelt geen duidelijke vraag'? Zoals je kunt waarnemen zeg ik toch duidelijk dat ik twijfel tussen de twee opleidingen. Tevens vraag ik jullie mening over dit onderwerp. 

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Handelsingenieur industrieel ingenieur

In het topic waarop ik oorspronkelijk reageerde gaf je aan dat je twijfelt tussen twee opleidingen zonder verder aan te geven welke aspecten hiervan je tot twijfelen brengen. Zonder verdere achtergrond is een dergelijke vraag dus niet duidelijk. Ander voorbeeld: Ik twijfel tussen bruine en zwarte schoenen. Welke schoenen raden jullie mij aan om te dragen? Dat is net zo een onduidelijke vraag.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer