Twijfel astronomie en lucht/ruimtevaart

Reageer
Berichten: 3

Twijfel astronomie en lucht/ruimtevaart

Hallo allemaal,
 
Ik ben een 18jarige scholier, en zit nu momenteel op 6vwo.

Veel mensen weten al wat ze gaan studeren, bij mij is dat nog niet het geval, maar toch merk ik dat mijn interesse toch heel erg wijkt naar het heelal: het grote onbekende.

Ik ben al naar 2 open dagen geweest, voor sterrenkunde, wat me erg aansprak, maar toch zit er iets bij me dwars. Het komt een beetje over, en ik lees dat ook veel, alsof wanneer je afstudeert, je zo veel analytische kennis etc. hebt, dat je er toch niks mee gaat doen. En dat is iets wat ik totaal niet wil. Verder ben ik van plan volgende week naar de open dag te gaan in Delft: lucht en ruimtevaart, omdat ik dan met name geïnteresseerd ben in de ruimtevaart. Daarbij zit me weer dwars dat ik mezelf meer zie als denker dan als een doener (ben niet voor niets nog opgestroomd na mijn havo diploma), oftewel ik zie mezelf meer als een wetenschapper dan een technicus. Het lijkt me dus leuk om te werk te gaan aan een satelliet, door met name veel dingen uit te rekenen, om zo tot een perfect iets te komen (?).

Dus het komt erop neer dat ik de ruimte hartstikke interessant vind, geïnteresseerd ben in dingen zoals het berekenen van satellietbanen en kijken naar hoe we een stuk verder komen met het ontdekken van wat er zich wel niet allemaal afspeelt in de ruimte. En daarbij dat ik nog een kans heb te kunnen werken bij dingen zoals ESA.

Dankjewel,

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Twijfel astronomie en lucht/ruimtevaart

Opmerking moderator

Dit topic gaat over studiekeuze en is daarom naar het bijbehorende forum verplaatst.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 3

Re: Twijfel astronomie en lucht/ruimtevaart

Iemand?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Twijfel astronomie en lucht/ruimtevaart

Je vraagt erom, dus:
 
Mijn mening over keuze tussen astronomie en ruimtevaart is: kies geen van beiden.
Kies een studierichting waarmee je na afstuderen meerdere kanten op kunt. Astronomie of ruimtevaartttechniek is zo beperkt.
 
Twee weken geleden schreef je: "Verder ben ik van plan volgende week naar de open dag te gaan in Delft: lucht en ruimtevaart."
Ben je daar intussen geweest? En wat was je indruk?
 
Stel dat je ooit bij ESA zult werken aan een satelliet. Wat denk je dan dat je daaraan mag doen? Misschien is jouw taak om het scharnier te ontwerpen waarmee het zonnepaneel uitgeklapt wordt. En als je daarmee klaar bent, en hoopt op iets interessanters, komt de project manager bij je binnenlopen en zegt: de satelliet wordt te zwaar, we moeten 10 % gewicht besparen, jouw scharnier moet ook 10 % lichter worden. Kun je weer opnieuw aan de slag.
 
Overigens zal tegen de tijd dat je afstudeert je interesse waarschijnlijk veranderd zijn. Dat heet: volwassen worden. Dus kies met je verstand. Astronomie of ruimtevaart kun je altijd nog als hobby naast je echte beroep doen.

Berichten: 3

Re: Twijfel astronomie en lucht/ruimtevaart

Pinokkio schreef: Je vraagt erom, dus:
 
Hoi!
 
Deze reactie doet me eigenlijk heel erg goed, en zal zeker verder kijken. Heb jij nog ideeën voor mogelijke studies waar dus wel de exacte vakken in te pas komen? Of moet het echt iets breeds zijn a la natuurkunde of wiskunde.
 
Ik zal het zeker meenemen en denk ook dat er een grote kans is dat ik het inderdaad als hobby ga doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Twijfel astronomie en lucht/ruimtevaart

Wat je uiteindelijk kiest moet ook binnen je mogelijkheden liggen. Als je voor bepaalde vakken maar net voldoendes haalt dan moet je daar niet in proberen verder te studeren want dan haal je waarschijnlijk de eindstreep niet.
 
Ben je goed in scheikunde dan zou je Scheikunde of Chemische Techniek kunnen kiezen. Ikzelf heb chemische techniek gedaan. In mijn jonge jaren deed ik laboratoriumwerk omdat ik organische chemie, biochemie, farmacologie interessanter vond dan techniek. Later ben ik geswitched naar techniek (procesontwerp).
 
Als scheikunde niet je dingetje is dan is Natuurkunde te overwegen. Of Informatica, ICT, Computer Science & Software Engineering, of hoe het tegenwoordig allemaal heet.
 
Pure wiskunde zou niet mijn dingetje zijn, lijkt mij te saai, en bovendien vraag ik me af of je dan later niet gewoon alleen maar andermans rekenproblemen zit op te lossen zonder zelf iets te creëeren. Maar dat is mijn mening, jij moet zelf beslissen.

Berichten: 703

Re: Twijfel astronomie en lucht/ruimtevaart

Ik studeer zelf technische natuurkunde, maar ik heb ook getwijfeld om een master sterrenkunde te doen. Voor zover ik begrepen heb liggen de studies natuurkunde en sterrenkunde niet ver uit elkaar; alleen het onderwerp waarop de natuurkunde toegepast wordt is anders.
 
In de master sterrenkunde kun je volgens mij kiezen of je meer de technische (bijv. over bouw telescopen, satellieten, etc.) of theoretische kant op wil. Tenminste, zo was het toen ik dit opzocht bij de Universiteit Leiden. Hoe dit precies zit kun je het beste navragen bij de universiteiten zelf.
 
 
Het voorbeeld van Pinokkio lijkt me eerlijk gezegd totaal onrealistisch. Een scharnier ontwerpen heeft vrijwel niets met sterrenkunde te maken, dat is eerder iets voor een werktuigbouwkundige. Als je wil weten wat een sterrenkundige bij bijv. ESA kan doen, kun je dat het beste aan ESA zelf vragen.
 
In mijn eigen ervaring kun je met een studie sterrenkunde of natuurkunde, of vrijwel alle technische studies aan een TU, nog alle kanten op na je afstuderen. De manier van denken en de (wiskundige) tools die je leert tijdens je studie vindt men in het bedrijfsleven vaak veel belangrijker dan de vakinhoudelijke stof die je kent.

Ik zou je dus vooral adviseren om te kiezen voor een studie die je interessant vindt, die baan later komt in jouw geval wel goed.

Berichten: 2

Re: Twijfel astronomie en lucht/ruimtevaart

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik wil over paar jaar studeren aan de universiteit Leiden. Als opleiding sterrenkunde. Ik weet het nog niet zeker, maar mijn vraag is wat kan ik later worden met sterrenkunde ( kan ik ook bij de NASA of ESA werken en als wat?) en tijdens de opleiding krijg ik dan wel goed les. Bij andere sites waar je vragen bij kan stellen had ik gezien dat iemand reageerde dat de opleiding alleen maar gericht is op feitjes en aannames en dat het niet echt gericht is op de echte sterrenkunde. Ik weet niet of dat waar is, maar ik vraag me het af.

Dus krijg je voldoende en goed les bij je opleiding sterrenkunde. Als ik bij de NASA/ESA als een denker aan het werk wil ( wat super lastig is weet ik ) aan wat voor soort werk moet ik denken.

PS: Ik weet niet hoe ik een vraag kan stellen onder een nieuw kopje

Mvg,

Özlem

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Twijfel astronomie en lucht/ruimtevaart

Als je wilt weten welke beroepsmogelijkheden er zijn na de astronomiestudie kun je dat het beste bij de faculteit navragen. Ik weet niet wat voor cijfers je precies dient te hebben om tot de studie te worden toegelaten, dus het is wellicht raadzaam om dat ook even bij de faculteit na te vragen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 2

Re: Twijfel astronomie en lucht/ruimtevaart

Oh oke, dankjewel. Ik ga 24 februari naar de open dag van Universiteit Leiden voor sterrenkunde en taalkunde dan kan ik het vast wel vragen

Reageer