Chemie of Levensmiddelentechnologie

Reageer
Berichten: 7

Chemie of Levensmiddelentechnologie

Hoi allemaal ik ben 1ste jaars student aan de opleiding chemie. Echter bevalt deze opleiding mij niet zo. Dit komt vanwege het feit dat ik de synthese van stoffen niet zo leuk vindt als verwacht.

Ik ben nu aan het kijken naar de opleiding voedingsmiddelentechnologie. Dit omdat ik merk dat ik graag bezig ben met voeding en dan niet alleen kwa gezondheid maar ook houdbaarheid en kwaliteit van producten spreekt mij aan.

Ik vraag bij deze advies of ik wel of niet moet wisselen van opleiding?

Daarnaast vraag ik me af of er een heel groot verschil zit tussen deze 2 studies of juist helemaal niet.

Ik hoop op advies

Berichten: 772

Re: Chemie of Levensmiddelentechnologie

Volg je de opleiding chemie in belgie of nederland? En volg je momenteel een opleiding chemie aan de universiteit, of aan een hogeschool?

Berichten: 7

Re: Chemie of Levensmiddelentechnologie

Het is een HBO opleiding in Groningen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Chemie of Levensmiddelentechnologie

Ik heb zelf HBO voedingsmiddelentechnologie in Leeuwarden aan het Van Hall gedaan.
 
Bij VMT kom je niet alleen in aanraking met de chemie van koolhydraten, vetten, eiwitten maar ook de natuurkunde en microbiologie er bij. Verder wordt er ook aandacht geschonken aan hygiënisch produceren (HACCP), stukje ontwikkeling & kwaliteits beheer, etc. Behoorlijk divers maar ik heb mijzelf meer toegespitst op de chemie en microbiologie.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: Chemie of Levensmiddelentechnologie

ArcherBarry bedankt voor je reactie. Zou je wat betreft vakken/lesstof nog iets specefieker kunnen zijn. Ook lees ik op verschillende sites dat er aandacht wordt besteed aan de economische kant van voedingsmiddelen?

Mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Chemie of Levensmiddelentechnologie

doe ik morgen middag.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: Chemie of Levensmiddelentechnologie

Dat zou fijn zijn  :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Chemie of Levensmiddelentechnologie

Wordt er aandacht besteed aan de economische kant, ja een heel klein beetje.
Buiten dat het belangrijk is om enig idee te hebben over wat iets kost, heb ik slechts 2 modules gehad welke iets van bedrijfskunde bevatte, en 1 van die modules was vrije keuze.
 
Je krijgt modules betreffende onderwerpen als vleesverwerking, bier brouwen, brood (als je geen MBO levensmiddelen tech hebt), zuivel verwerking. Deze modules hebben een karakter dat je leert over de producten maar ook over de scheikunde, natuurkunde en microbiologie die met de product groep te maken heeft. Bijvoorbeeld enzymreacties bij het bier brouwen (Maischen), kleurveranderingen van het vlees bij verhitting (en invloed van nitriet) en verkleinen van vet druppels bij het homogeniseren van melk.
 
Andere modules die je krijgt gaan over HACCP en hygiënisch produceren, productontwikkeling hoe pak je dat aan, Natuurkundige berekeningen m.b.t. warmteoverdracht, sterilisatie tijden berekenen, relatieve vochtigheid, etc in de module: "alles in de soep" en vertrouw mij, die naam komt niet uit de lucht waaien. Verder krijg je ook wat over statistiek en onderzoeken opzetten en heb je keuze modules met betrekking tot Food & Sport, Food en Gezondheid, en een paar andere.
 
Daarnaast (indien je geen aansluitende MBO hebt) krijg je een 1/2 jaar stage in je 2e jaar, dit noemt men de snuffel stage. Verder in je eind jaar heb je eerst een project stage van een 1/2 jaar en dan een scriptie project. De bedoeling is dat je alle 3 bij (het liefst andere) bedrijven doe. Zodat je ook ervaring opbouwt in het bedrijfsleven. Je scriptie project kan eventueel indien het project het toe laat ook aan het Van Hall of een andere hogeschool/uni doen.
 
Ik hoop dat je zo wat meer informatie hebt die je verder helpt. Ik moet wel zeggen dat ik spreek over de indeling van modules in 2007-2008 dus er kan het een en ander veranderd zijn in de afgelopen 10 jaar.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: Chemie of Levensmiddelentechnologie

Oke dit is mooi omschreven. Ik heb de brochure ook maar eens aangevraagd, ik denk dat ik de overstap maar ga maken. De opleiding chemie is het gewoon niet voor mij. Hardstikke bedankt!  :)   

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Chemie of Levensmiddelentechnologie

Ach, als je er maar rekening mee houdt dat de chemie overal hetzelfde is, in het begin. Bij de ene wat sneller dan bij de ander, maar het komt zeker in de chemie-vakken op ongeveer hetzelfde neer.
 
De toepassingen zijn anders, maar met een beetje mazzel/pech maken ze van exact dezelfde methoden en boeken gebruik voor de Scheikunde. Daar moet je toch behoorlijk doorheen als je dat wilt beheersen.
 
Vraag: je geeft aan dat je "de synthese van stoffen niet zo leuk vindt." Maar wat bedoel je daarmee? Ben je hele maanden bezig geweest met het maken van organische stoffen? Of zijn er andere problemen aan? Ikzelf vond de Chemie pas leuk worden toen ik erachter kwam dat je voor iedere reactie bijna van elk onderdeel van de chemie wel iets moet weten, maar dat het ook met een hoop versimpelingen aan kan. Vet gaaf. En dan denk ik dat ik iets helemaal door heb, blijkt het vaak toch weer net even anders, maar wel in grote lijnen gelijk. AAAAHHHH. Frustratie. HHHAAAA. Heerlijk.
 
Wat zeggen ze op je opleiding/bij de decaan? Loop even langs bij de andere opleidingen die aanwezig zijn. En als je het jaar toch niet aan je credits gaat komen, ga tijdens school kijken in Ljouwert. Ze praten raar, maar ze bijten niet. Dan kan je zien wat zij aan methoden gebruiken.
 
Onderzoek en leert. Neem de teugels in handen en spoed U in een file te gaan staan. Allemaal de goede kant op.
 
Ontzettend veel succes met je keus.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Chemie of Levensmiddelentechnologie

Ach ik ben ook geen Fries en heb ze daar prima kunnen verstaan.

Meestal dan... 😉
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: Chemie of Levensmiddelentechnologie

oke

Berichten: 7

Re: Chemie of Levensmiddelentechnologie

Hoi daar ben ik weer ;) aangezien ik niet weer een foute keuze wil maken kom ik toch nog een paar dingetjes vragen nav een gesprek met mijn Slb'er.

Ik zou heel graag willen weten hoevaak je eigenlijk een practicum hebt. Ook ben ik nieuwsgierig of er heel veel aandacht besteed wordt aan het productieproces (lijkt mij van wel) en of de vakken spectroscopie, stromingsleer en PFD's en P&ID veel aan bod komen.

Mvg

Reageer